Hvordan finder de mig?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jonas! Jeg er en pige, der pga. noget med nogle fangrupper har mange facebookvenner fra andre lande, som jeg ikke kender personligt. Et par gange er det sket, at jeg har fået en venneanmodning fra totalt random personer, som sjovt nok altid er fra Indien. Det der undrer mig er, hvordan de finder mig. For når jeg kigger efter på deres profil, har vi hverken nogen fælles venner eller likede sider. Og mit navn er jo ikke lige sådan noget, som man går og hedder på den anden side af jorden, så hvor sandsynligt er det lige, at de har fundet mig bare ved at søge, når de sikkert ikke har hørt mit navn før! Hvordan tror du de kan finde mig?

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål.
Ja, det er en gåde hvordan nogle spammere fra udlandet finder én. Måske er der en gruppe fra Indien der har specialiseret sig i opsøge kvinder fra skandinavien på din alder? Der kan være 100 forskellige grunde til at de lige nøjagtigt opsøger piger på din alder.
På Facebook kan man lave meget præcise søgninger. eksempelvis: Kvinde, 15 år, dansk, over 500 venner osv. Måske har de en forestilling om at lige netop den gruppe er nemmere at få i tale om et-eller-andet end så mange andre?
Det der er vigtigt er, at du afviser hver gang. På Facebook er din sikkerhed nemlig at folk først skal lukkes ind i din privatsfære, før de kan se dine oplysninger og billeder osv. Derfor et det afgørende at man er kritisk med hvem man lukker ind i sin vennekreds. Selvom det kan være smigrende at tilsyneladende helt fremmede gerne vil være ven med én, så skal man afvise for egen sikkerheds skyld.
Det lyder nu også til at du allerede ved det :-) Fortsat god dag til dig..
Mvh Jonas