Haster haster !!! please håber på hurtigt svar
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa Jonas. Jeg kom uden rigtigt at tænke helt over det, til at spørge min kærestes ven om venner på facebook( Jeg tænker aldrig rigtigt over mine venner på facebook bare vi har mange fælles venner) Men han er handicapet, så det vil sige at han ikke rigtigt har nogen situretions fornemmelse og svært ved at styre sig. Og nu er han begyndt hele tiden at skrive hej til mig og spørge hvorfor jeg spurgte ham om ven. Så svarede jeg at det vidste jeg ikke helt hvorfor og hvis han ikke havde lyst til at være venner var det ok så sagde han at han gerne ville lære mig at kende.
Jeg har ikke så meget lyst til at lære ham at kende for jeg synes det er lidt mærkeligt at få nye venner over face. (Han ved ikke at jeg kommer sammen med hans ven) og så er han meget ældre end mig. så jeg spillede lidt dum og skrev hvad et par gange og til sidst skrev han at det var lige meget. men han bliver ved med at skrive hej til mig. Og jeg har aller mest bare lyst til at slette ham som ven. Men så bliver han sikkert bare sur, eller ked af det. På et tidspunkt skal han jo også hvide om mit forhold til hans ven og det er jo ikke så fedt hvis han føler sig såret af mig. Hvad skal jeg gøre bare ignorer ham eller blive ved med at svare. Hvis jeg ignorer ham bliver han da først forvirret, da jeg også spillede dum. håber på mega hurtigt svar for jeg blive rigtig utryk. Men håber ikke du beder mig om at snakke med kæresten om det, da han måske vil blive irriteret over at jeg spurgte hans ven???

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :-)
Du fortæller at du ved en fejl har tilføjet en af din kærestes venner på Facebook, og at du nu har fortrudt det, fordi han gerne vil chatte med dig. Du synes ikke at I skal være venner på den måde.
Først og fremmest vil jeg rose dig fordi du tænker på andres følelser. Det bekymrer dig, at han måske bliver sur eller ked af det, hvis du sletter ham som ven, når du selv har bedt om "venskab". Og det kan jeg sagtens forstå.
Dog synes jeg selv du giver svaret, når du skriver at "du mest har lyst til at slette ham". Du skal følge den følelse, synes jeg. Men det bedste du kan gøre er at være åben. Skriv til ham at det var lidt af en fejl at du kom til at tilføje ham, og at du egentlig har den regel at du ikke bliver venner med nogle du ikke kender. Slet ikke nogen, der er så meget ældre end dig. På den måde er du også mest ærlig overfor ham, og så behøver du heller ikke "spille dum" eller på anden måde spille teater, når han skriver i fremtiden. Det handler ikke om at han er handicappet - men om at han har ret til at vide at du ikke er interesseret i venskab på den måde.
Som du selv skriver, så synes jeg ikke du skal ignorere eller blokere ham. Vi begår alle fejl på Facebook og på nettet generelt. Det er vigtigt at man får rettet de fejl, så man ikke er utryg hver gang man logger på. Det er bedre at få forklaret fejlen og komme videre. Og selvom du ikke har lyst til at fortælle det til din kæreste, så synes jeg du skal gøre det alligevel. Hvis han er glad for dig, tror jeg sagtens han kan leve med at du har begået en lille fejl.
God jul herfra :-)
Jonas