Han vil ligge billedet ud

brevkassespørgsmål

Han vil ligge billedet ud

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej, ved ikke om jeg skriver til det rigtige sted, men jeg havde en kæreste/flirt. Vi havde haft et forhold sammen i 8 måneder, jeg stolte 110% på ham. Så en aften spurgte han efter et billede af mig i undertøj, og det fik han også. Tænkte ikke så meget på det, da han allerede havde set mig i undertøj, så det var ikke et problem. Her i denne her uge har vi skændes rigtigt meget, da han har været et svin over for mig, han synes åbenbart det er min skyld folk hader ham osv.. Så var der nogen som havde skrevet noget MEGET ondt til ham på formspring (en hjemme side hvor man kan skrive anonyme spørgsmål til hinanden) Da han havde læst det, truer han nu mig med at ligge billedet af mig i undertøj ud på nettet over alt! jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, har prøvet at snakke, skrive til ham osv. men intet hjælper! please hjælp mig...:/

Svar:

Hej

Det lyder som en rigtig svær situation, og jeg kan sagtens forstå din frustration. Som kærester viser man hinanden tillid på mange måder. At udveksle billeder er bare ét udtryk for, at man stoler så meget på hinanden, at man tør blotte sig - i nogle tilfælde helt bogstaveligt.

Når din ekskæreste truer med at offentliggøre billeder af dig på nettet, bevæger han sig ud i noget, som faktisk er så ulovligt. Det er en krænkelse af dig og dit privatliv, og ved en domstol vil han efter al sandsynlighed blive straffet for at gøre noget så ubehageligt og respektløst imod dig. Så vidt kommer det forhåbentlig ikke, men for dig er det vigtigt at vide, når du snakker med ham næste gang.

Hvis du uden succes har prøvet at tale til hans samvittighed og få ham fra sin virkeligt tarvelige idé på den almindelige måde, må du sætte hårdt mod hårdt. Når han truer dig med at offentliggøre letpåklædte billeder af dig, så bør du måske også være barsk og sige, at du uden tøven politianmelder ham for chikane eller krænkelse, hvis han gør alvor af det.

Loven beskytter dig altså mod det overgreb, din ekskæreste truer dig med. Jeg håber for dig, at han bare er vred og har det i munden, men overvej om du ikke skal inddrage f.eks. dine forældre i sagen.

Mvh Randi (frivillig i Cyberhus)