Facebook stresser
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg bliver stresset af Facebook. Jeg kan ikke undlade ikke at være på Facebook, da mange af de sociale kontakter jeg har, de inviterer til sociale ting via FB. Og det er også vigtigt i henhold til mit studie. Jeg oplever sommetider, at en ven så sletter mig. Jeg kan ikke holde styr på hvem. Men jeg kan mærke, at det så sætter en tanke igang: "Hvad har jeg gjort siden jeg bliver "droppet" "? Jeg har sommetider helt ondt i maven når jeg logger på Facebook fordi jeg er så mange for, at jeg nu har "mistet" en kontakt. Jeg har ca 300 "venner" på Facebook men de fleste er slet ikke "aktive" i mit liv.
Jeg har en uge engang imellem, hvor jeg slet ikke er på Facebook. ( kun i sommerferien). Det giver mig jo ro.
Men igen, man "skal" være på Facebook, for ellers mister man vigtige informationer i forbindelse med studie og mine venner mv
Hvad kan jeg siger til mig selv, når jeg "mister" en ven?( en ven sletter mig som ven).
Og hvordan kan jeg blive bedre til at begrænse det stress, som Facebook giver mig ( selv om jeg fx kun tjekker 2 gange om dagen, hvilket ikke er meget).

Svar:
Hejsa,
Det er nogle supergode og meget relevante spørgsmål du smider op. Tak for det! Jeg skal se om jeg kan svare på det hele.
Det er blevet meget 'in' at rydde op på sin venneliste og slette dem som man ikke har noget med at gøre længere. Det er farligt at tage det personligt; det handler oftest bare om, at folk føler behov for at "tage ejerskab" over deres Facebook og skære helt ind til benet. Hvis du ikke kan se hvem det er der sletter dig, eller lægger mærke til at nogen mangler på din venneliste, så var det måske heller ikke nogen du sådan kommer til at savne? Facebook gør noget mærkeligt - de sætter et nummer på, hvor mange venner man har/hvor social man har. Selvom de fleste undersøgelser har vist, at vi kun snakker med en 7-10 mennesker på vores Facebook, så vil vi allesammen gerne have flere hundrede kontakter, "Det føles bedre". Sådan har jeg det også selv! Man må ikke blive bekymret over, at ens score går nedad engang imellem - det er bare et tal og siger ingenting om os som mennesker. Der er ikke forskel på hvor meget vi er værd om vi har 100 eller 1000 Facebook-venner :) Heldigvis! Hvis du har 300 mennesker og en enkelt eller to falder fra, så snakker vi stadigvæk under 1%. Det er peanuts. Der er i så fald stadig 298 mennesker som gerne vil se din nyhedsstrøm derinde :)
De mange venner og det store netværk på Facebook er også med til, at det kan føles som en forventning at man er "på" hele tiden. Der sker hele tiden noget nyt - billeder, opdateringer, invitationer - som man skal forholde sig til. Telefonen bipper i ét væk... Mange unge føler sig stressede - og med god grund - over deres online tilstedeværelse og forventningerne til den. Et godt råd kan være, at tage kontrol over hvor tit telefonen ryger op af lommen eller computeren checker ind på Facebook og Instagram. Det er fint at være meget på - men det er ikke en god ting når det bliver noget man føler man *skal* gøre. Prøv at se om du kan lade være med, at have det her "køleskabs-forhold" til din Facebook-profil, hvor man kigger ind hvert andet minut for liiiige at se om der er noget man har lyst til at spise/kommentere på. Gå på Facebook når du helt bevidst gerne vil eller skal noget derinde - slå notifikationerne fra grupper, invitationer og kommentarer fra. Hvis der er noget som er virkelig vigtigt skriver folk jo direkte til dig. Der er ingen der bliver fornærmede over, at du svarer på en festinvitation om eftermiddagen først - eller måske endda dagen efter. Det lover jeg.
Hvis du kun er på Facebook 2 gange om dagen er det stress du oplever måske mere forårsaget af, at du synes Facebook er meget vigtigere end det i virkeligheden er. Facebook er fint og rigtig sjovt - men det er krymmel på toppen i forhold til resten af vores hverdag, ligesom de andre medier. Frokosten smager mindst ligeså godt uanset om man smider billeder af den på Instagram eller ej :)
Facebook og andre sociale medier er rigtig rigtig gode og fungerer som sociale fikspunkter i mange menneskers liv. Det må bare aldrig blive sådan, at de bestemmer hvordan vi har det, eller hvad vi gør i vores hverdag. Du vil altid være vigtigere end din Facebook.
Jeg håber det var svar til dine spørgsmål :)
//Christian