Facebook og forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære Jonas, jeg har siden september 2010 ikke været på facebook pga. mine forældre ikke vil have det, da jeg havde billeder derinde og fordi der var mange folk som jeg ikke kendte der ansøgte. Mine forældre påstår hele tiden at der er nogle folk der vil stjæle ens billeder og de så ville gøre nogle forfærdelige og grimme ting med billederne. Jeg er nu 18 år gammel, så jeg bestemmer selv, om jeg vil have FB. Mine forældre fortæller mig tit at hvis jeg åbner min facebook, vil jeg skuffe dem. Nu ville jeg så høre, synes du det de gør og siger til mig er det rette? Ps. Efter som jeg ikke har haft facebook synes jeg helt klart at jeg har forbedret mine præstationer og karakterer(jeg skal nu efter ferien op i 3g på stx) På en måde synes jeg de har ret, men på en måde ikke.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Når dine forældre bekymrer sig om Facebook, så er det fordi der har været nogle ubehagelige sager om misbrug af billeder, hvor især unge piger er kommet galt afsted.
Som du selv skriver så kan man godt forstå deres bekymring til en vis grad. Især når man tænker på, at de kun hører om Facebook i medierne, hvor der fokuseres meget på de negative historier.
MEN: De ved jo ikke at Facebook er så utroligt meget andet end alt det negative. FB handler jo om venskaber og om at netværke - om at følge med i hinandens liv. Langt den største del af Facebooks brugere oplever det som noget positivt.
Når Facebook har en aldersgrænse på 13 år, så synes jeg faktisk ikke at dine forældre kan være bekendt at blive skuffede, når deres 18-årige datter åbner en profil. Du er voksen og du kan selv vurdere hvad der er rigtigt og forkert. Jeg synes, du skal fortælle dem at du er en fornuftig pige, der godt ved, at man ikke bør dele udfordrende billeder på FB og acceptere venneansøgninger fra ukendte personer. Vis dem evt at du har læst om Facebooks privatlivsindstillinger på denne side og vis dem hjælpesiden til forældre, der giver god information.
Forældre vil altid være bekymrede for deres børn. Sådan er det bare. Ofte har de bare brug for at høre, at du har styr på det. Vis dem din profil og dine billeder, og fortæl dem om de mange, mange gode ting ved at være social på nettet. Hvis de stadig føler skuffelse, så må det jo være deres problem - ikke dit.
God fornøjelse med dit sidste år på Stx
Mvh Jonas