Er det tilladt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jonas, jeg savner et datingsite for de unge. Rigtigt mange datingsider er 15+, og nogle 18+. Jeg har evner indenfor IT, og jeg kan sagtens programmere hjemmesider! Jeg tænker rigtigt meget på at lave et datingsite til de unge, men jeg ved slet ikke om det er tilladt. Jeg er personligt lidt selv bange for de der historier man hører - to der mødes fra et datingsite, den ene slår den anden ihjel .. sådan nogle sager er jeg bange for at jeg kan få på halsen, det ønsker jeg helt bestemt ikke. Jeg er virkelig i tvivl - jeg har meget lyst til det her projekt. Jeg vil rigtigt gerne høre din mening - uanset hvad du mener, og hvad du synes jeg kan gøre for at sikre at sådan noget ikke sker. Jeg har tænkt på en ting så man kan sikre det, den lyder; nå man opretter sig får man adgang til det meste af siden - dog ikke funktionen så man kan skrive til andre! Stort set alt andet får man adgang til, og man kan så få adgang ved at indsende et billede af sig selv med et papir på hvor der skal stå teksten: "Brugernavn || brugerID" Jeg glæder mig til at høre din mening!

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål!
Jeg synes det er rigtigt fint at du har gjort dig overvejelser omkring sikkerheden og at du er bekymret, fordi du har hørt nogle af skræmmehistorierne. Heldigvis er langt de fleste glade for datingsiderne, og det er fedt at det er blevet så 'normalt' at finde en partner over nettet. Men der er naturligvis en lang række overvejelser du skal gøre dig, inden du kaster dig ud i at drive et datingsite. Et datingsite handler jo i sidste ende om, at to mennesker skal mødes fysisk, og det gør det hele lidt mere 'alvorligt'.
Datingsider er omfattet af persondataloven, fordi systemet skal lagre brugernes oplysninger. Eksempelvis IP-adresse og en masse oplysninger, som man frivilligt giver til sitet. Så som billeder. Her kommer Datatilsynet ind i billedet. Dit site skal leve op til kravene i persondataloven til den sikkerhed du tilbyder, så du ikke 'lækker' oplysninger om brugerne. Datatilsynet styrer alt dette. Hvis du har en mere konkret idé om dit datingsite kan du prøve at sende den til Datatilsynet og høre hvad de siger. Det er helt almindelige mennesker der sidder derinde, og jeg er sikker på at de gerne vil hjælpe dig på vej.
Når datingsider henvender sig til voksne og aldrig til dem under 15, så skyldes det at 15 år er grænsen for samtykke. Når man er under 15 skal forældrene give deres skriftelige samtykke til, at der må ligge et portrætbillede og andre personfølsomme oplysninger på siden. Denne tilladelse kan man altså selv give, når man er 15 eller derover. 15 år er også den seksuelle lavalder, og det ville være forkert at give voksne muligheden for at 'date' børn under 15 år - også selvom det ikke behøver at være noget seksuelt. Derfor henvender datingsider sig altid til dem, der er over 15.
Når nogle vælger at sætte grænsen ved 18 år, så skyldes det at man er myndig som 18-årig og derfor selv er ansvarlig for alt hvad der måtte ske, når man mødes med den anden person. Jeg tror, at mange sider gerne vil undgå "uheldige" avisartikler med overskrifter som "Datingside lader pædofile komme i kontakt med børn".
Selvom man vælger at skrive, at datingsitet er for de 13 til 17 årige, eksempelvis, så kan man ikke garantere, at voksne bliver væk. Dit forslag om at indsende et billede hvor man står med et skilt med brugernavn osv er fin, men man kan så meget med photoshop i dag, at den model også kan snydes. Jeg ved at Arto også brugte den model på et tidspunkt.
Men som sagt: Jeg synes du skal skrive til Datatilsynet og høre deres mening. Datatilsynet har også lavet en side til børn og unge, som jeg gerne vil anbefale dig at kigge forbi. Held og lykke med det, hvis du vælger at springe ud i det. Sejt at du har mod på det ;-)
Mvh Jonas