Domain name
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa :) Jeg spiller en del Counter-Stirke Source så for noget tid siden besluttet jeg mig at lave nogle Counter-Stirke Source servers og starte en Counter-Stirke Source klan serversne skulle også have en website så jeg købte et domain og et webhost og satte mig lidt ind i det der med website så men nu er jeg rimelig træt af at man bare kan gå ind på noget der hedder domain checker og der kan man se ALLE mine oplysninger Navn, Addresse og mit mobil nummer kan jeg skrive til der hvor jeg har købt mit domain og bede dem hide mine oplysninger M.V.H Johan :) PS: Jeg har 2 domains det ene er .dk det andet er .com

Svar:
Hej Johan
Tak for dit spørgsmål. Sejt at du har sat dig ind at køre en counter strike server!
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at du er ked af, at dine personlige oplysninger bliver uddelt til hele verden, efter du har oprettet et par domæner.
Du spørger til det der hedder Whois-oplysninger på internetdomæner. DK-Hostmaster, der styrer alle danske domæner skriver:
"Det er vigtigt, at brugere af internettet kan orientere sig om, hvilken person eller virksomhed, der er registrant af (indehaver af brugsretten til) et givent domænenavn. Derfor skal navn, adresse og telefonnummer som udgangspunkt være offentligt tilgængelige via vores hjemmesides whois-service. Det fremgår af § 8, stk. 2, i lov om domænenavne, som særligt tildeles Danmark (domæneloven)."
Der er flere forskellige grunde til at det er sådan. Domæner (eller hjemmesideadresser) kan jo bruges til meget. Også mange ulovlige ting. Derfor siger lovgivningen at der skal være fuld adgang til oplysninger på den eller dem der har registreret domænet. Det kan der desværre ikke gøres ret meget ved. Kun i helt særlige tilfælde kan man få sløret sin identitet, men det kræver at man har en MEGET gyldig grund til det. Det kan du læse meget mere om hos DK-Hostmaster.
Jeg synes dog, at det er en god idé at du kontakter din webhost for at høre, om der er noget man kan gøre for at sløre sin identitet lidt. Måske kan de informere mere præcist om, hvilke oplysninger der undlades?
Jeg håber du kan bruge svaret. God sommer!
Jonas