Dele netværk

brevkassespørgsmål

Dele netværk

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Hej, jeg flytter snart, min nye nabo har så tilbudt mig gratis internet fordi han får det gratis, også ville signalet være så godt at jeg kan connecte trådløst gennem vægen til hans router.. Dog er jeg lidt usikker på det. Jeg er helt sikker på at han har de bedste intentioner, men jeg er urolig for om han på nogen måde kan se min aktivitet på nettet? og hvad kan jeg gøre for at sikre det. Jeg lyder måske lidt paranoid, men alt hvad der foregår på nettet på min computer skal ikke kunne ses af andre. Vh drengen 19.

Svar:

Hej dreng på 19

Jeg er helt med på hvad du mener. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil være sikker på, at du har privatlivet intakt.

Med en trådløs router kan ejeren se trafikken (hvis han er fingernem ved den trådløse router), og du kan derfor ikke være helt privat, hvis det er sådan det skal foregå.
Alternativt kan i måske undersøge om du ikke kan bore et hul i væggen og trække et ekstra netkabel fra internetudbyderens router til en trådløs router inde hos dig, hvis der er mulighed for det?

Ellers må du sætte dig ind i VPN og proxyservers, som krypterer din trafik, så man ikke kan spore hvor du har været. Men det er lidt langhåret at sætte sig ind i og måske noget du kan vælge at bruge når du VIRKELIGT gerne vil være privat.

Håber du kan bruge svaret, ellers skriver du bare igen :-)

Mvh Jonas