CopyRight.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Goddag!
Jeg spiller et spil der hedder Sa-Mp (GTA San Andreas Multiplayer) I en server der er der ''Roleplay'' Roleplay = At tingene er relistiske ligesom i virkeligheden osv.
Her har mig og en ven så lavet en bande, vi har skrevet en lang historie til den og lagt ud på deres forum, men hvordan kan jeg copyrighte det?
Vil helst ikke have at andre bruger den og har hørt det koster penge at copyrighte noget.
Tak.

Svar:
Goddag til dig :-)
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil beskytte din historie på serveren. Det er bundærgerligt hvis nogen stjæler eller misbruger ens hårde arbejde.
Jeg tror måske, du forveksler copyright med "tage patent på". Hvor det kan være dyrt at søge patent, er copyright noget, du automatisk har på det som du har skabt. Det vil sige, at det øjeblik, hvor du uploadede historien, bekendtgjorde du også at det var/er din historie. Hvis historien er skrevet under din bruger og med tydelig dato og navn, kan du altid bevise, at du "skabte" historien først og dermed har retten til at bruge den.
For god ordens skyld kan du skrive med småt under historien, at indholdet er skabt af dig og at det kun må bruges, hvis der er indgået aftale med dig.
Håber det hjælper dig :-)
mvh Jonas