Chikane

brevkassespørgsmål

Chikane

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg havde en kæreste for et års tid siden. Efter jeg gik fra ham, har han lavet en rap om mig som er kommer på youtube. Han siger en masse meget upassende, ubehagelige og grimme ting om mig, og han nævner mig navn også en enkelt gang. Dog kun fornavn. Den er næsten blevet set 500 gange nu. Lige her i dag skrev jeg til ham at jeg ville have at han sletter videoen eller jeg ville anmelde den på youtube. Problemet er at det er næsten umuligt at anmelde. Han siger at han ikke vil fjerne den og siger at jeg skal glæde mig til at han snart ligger en version 2 ud som er meget værre. Jeg sagde tilbage til ham at jeg slet ikke kan fatte hvordan han kan være så ondskabsfuld og han svarer at jo mere jeg klynker, jo mere har han at skrive om. Mit spørgsmål er: hvad kan jeg gøre? Er der noget som helst jeg kan gøre? Jeg vil gerne have fjernet den video, jeg vil gerne undgå at der kommer en ny ud og jeg vil gerne undgå at han går og siger en masse ting om mig. Da vi har været kærester, ved han selvfølgelig nogle meget private ting om mig og jeg føler mig meget truet og magtesløs. På forhånd tak for hjælpen.

Svar:

Hej med dig.

Tak for din historie - og dine spørgsmål.

Du er havnet i en vaske ægte Youtube-klassikker. Og også lidt af en rap-klassikker. Jeg kom med det samme til at tænke på dengang hvor den danske rapper, Jokeren, lavede "Kvinde - din møgluder" om ekskæresten Szhirley. Ikke at det på nogen måde skulle få dig til at få det bedre. Blot en tanke.

Og ja - hvor er det gennem-irriterende og grænseoverskridende at få lagt sådan et nummer ud på Youtube. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke vil acceptere det. Din ekskæreste bærer tilsyneladende meget nag efter jeres forhold, men det bør han altså holde for sig selv.
Du kalder selv dit indlæg for 'chikane', og det er lige nøjagtigt hvad det er. Chikane og krænkelser af folks privatliv er ikke tilladt. Der hører hjemme under privatlivets fred, og det er ikke noget, man har lov til at offentliggøre på en hjemmeside som Youtube. Slet ikke når videoen nævner dig ved navn. I sidste ende kan det blive nødvendigt at spørge politiet til råds, men der er et par ting jeg gerne vil sige til dig først:

1) Du har gjort det helt rigtige først - du har nemlig bedt ham slette videoen, fordi du synes den bryder dine grænser. Det har han klart meldt ud at han er ligeglad med - alligevel er det altid det rigtige at gøre som udgangspunkt. Herefter skal du gøre følgende:

2) Anmeld videoen som upassende/chikane på Youtube. Det gør du ved at følge dette link http://www.youtube.com/safety_help
Her skal du vælge "chikane" og følge vejledningen.

3) Lad være med at gå mere i dialog med ekskæresten om emnet. Du har allerede sagt til ham hvad du synes, og det lyder som om han bare får mere lyst til at lave chikanevideoer, når du siger det til ham. Derfor skal du ignorere det - og i stedet fortælle en forælder eller en anden voksen du stoler på om det. Hvis der kommer flere videoer, eller hvis han ikke fjerner videoen, bliver du nødt til at kontakte politiet og melde det.

Det lyder skræmmende, jeg ved det - men du kan ikke være tjent med at blive svinet til på youtube på den måde. Hvis du har brug for at tale mere om det, kan du bruge vores chat i Cyberhus. Åbningstider finder du på forsiden.

Håber du finder ud af det - og godt nytår trods alt :-)
Kh Jonas

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål