Beskeder på facebook

brevkassespørgsmål

Beskeder på facebook

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 12 år 2 uger siden

Hej brevkasse Jeg har i længere tid modtaget hadebeskeder og generelle onde beskeder, fra en person på facebook. Personen oplyser ikke hvem han er, men jeg vil gætte på, at han/hun har hacket eller misbruger en andens facebook. Mit spørgsmål er således ; Hvis jeg melder beskederne til politiet, kan de så finde ud af hvem det er? Hvis ja hvordan det? Jeg ved at der er noget der hedder en IP adresse. Tænker på om de når de undersøger det finder frem til den rigtige ejer af profilen, eller den som har misbrugt den? På forhånd tak for hjælpen.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål - Og Øv, hvor ærgerligt for dig!
Det er bestemt ikke rart at få den slags beskeder på Facebook.

Der er flere ting du kan gøre. Først og fremmest skal du blokere for personen, så du ikke får beskederne. Det kræver at du kan se den profil som beskederne kommer fra. Du går ind på vedkommendes profil (timeline) og trykker på hjulet helt ude til højre. Herefter vælger du "anmeld/bloker" og sætter kryds i den beskrivelse der passer bedst på dit problem. Herefter tager Facebook fat i problemet. Enten ved at blokere for personen eller ved at undersøge det nærmere. Facebook kan checke om profilens "logins" sker fra forskellige steder, og om profilen sandsynligvis er blevet hacket.

Hvis personen herefter skriver til dig fra en anden profil - det vil sige bliver ved med at genere dig - så er næste skridt er at melde det til Facebook via deres anmeldelsesfunktion. I så fald skal du anmelde det som beskrevet her

Du kan naturligvis (som du foreslår) kontakte politiet. I mange tilfælde vil de foreslå ovenstående, fordi de ikke har tid til at gå ind i alle sager om chikane på Facebook. Hvis det bliver slemt eller hvis det fortsætter uhindret skal du naturligvis få politiet til at stoppe det. Politiet vil i samarbejde med Facebook undersøge IP adressen, som kan fortælle ret præcist hvor personen befinder sig. Hvis politiet kan se, at chikanebeskederne kommer fre en bestemt IP-adresse, kan de sandsynligvis finde frem til personen som misbruger kontoen.

Man skal aldrig finde sig i chikane. Hvis Facebook ikke rykker ud i tide, skal du ikke være bange for at tale med politiet om det.

Mvh Jonas