lillesøster, og 2 andre..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.. Jeg har en lillebror på 8 og skulle også have haft en søster på 12, men hun døde ved fødslen.. ;/ Da jeg var lille besøgte jeg hende på kirkegården, når hun havde fødselsdag og til jul, ellers tænkte jeg aldrig over det.. Men nu hvor jeg er blevet større, er jeg begyndt at savne hende.. Jeg ved godt at det ikke er det samme, som hvis jeg havde kendt hende, men jeg har et tomrum indeni, som kun hun kan udfylde.. I en periode (få et par måneder siden) gik jeg tit op til hendes grav og græd.. Jeg føler mig ensom og har ikke så mange venner.. Savner hende sådan.. Her i weekenden fik jeg så afvide at min mor har mistet 3 børn; det vil sige at jeg skulle have haft 4 søskende i alt...:( jeg er så ked af det, og tænker på dem hele tiden...-hvad skal jeg gøre? Kh. det forvirrede..

Svar:
Hej Pige 13
Der er ikke noget galt eller unaturligt i at føle sorg, selvom du ikke har kendt din søster eller dine to andre søskende som du netop har fået at vide din mor også har mistet.
At du er begyndt at tænke mere over dine søskende og det tomrum du føler ved at have mistet dem, tror jeg der kan være mange forskellige årsager til. Jeg tror din alder kan have stor betydning.
Jeg tror at du i takt med at du bliver ældre og dit følelsesliv og din hjerne udvikler sig, som følelserne og hjernen nu engang gør i teenageårene, bliver du også i stand til at føle og forstå betydningen sorgen på en anden måde end du tidligere har gjort. Når du samtidig føler dig alene tror jeg det er helt naturligt at savnet af din søster vil fylde mere.
Jeg tror det er vigtigt at du prøver at snakke med din mor om hvordan du har det. Fortæl hende om det savn du føler. Det kan tit gøre tankerne lidt lettere hvis man deler dem med andre, og din mor kender selv til savnet og sorgen. Jeg tror måske det kunne hjælpe dig at høre din mor fortælle om hvordan hun lever med savnet, om hendes tanker om de børn hun har mistet.
Og så tror jeg også det vil være godt for dig at prøve at snakke med din mor eller en anden voksen du føler dig tryg ved om at du føler dig ensom. Det må ikke være en rar fornemmelse at gå med, og jeg synes det er vigtigt at du ikke bærer den alene.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian (vikar for Charlotte i juleferien)