Lige føret min mens
brevkassespørgsmål af
Astrid
13 år
Jeg har lige føret min mens og vi skal på ferie om 2 dage!?jeg tør ikke at bruge tampon da jeg lige har føret det.
er der noget ander jeg kan gøre fordi jeg vil meget gerne ned Og bade i poolen?

Svar:
Kære Astrid,
Jeg beklager, at du ikke har nået at få svar på dit spørgsmål inden din ferie. Jeg håber, at du har fundet på en løsning, så du har kunne hoppe i poolen. Du kommer højst sandsynligvis i en lignende situation igen, hvor du gerne vil bade, mens du har din menstruation.
Det kan være rart at have mulighed for at bruge en tampon, f.eks. til idræt i skolen eller på badeferie. Jeg kan godt forstå, at det kan virke skræmmende at skulle bruge en tampon, når du lige har fået menstruation. Heldigvis findes der forskellige størrelser og slags tamponer. Nogle fører man selv ind og andre har et hylster, som hjælper til at tamponen kommer til at sidde rigtigt, så det ikke er ubehageligt. I starten kan det godt kræve at du øver dig lidt med de mindste tamponer, og at du måske ikke har den siddende i så lang tid ad gangen. Der følger ofte en vejledning med i pakken, som viser hvordan man gør. Ellers er det en god idé at spørge din mor eller en anden kvinde, som du er tryg ved, om hvad de plejer at gøre, når de har menstruation, og evt. hvilke tamponer du kan starte med at købe. De har helt sikkert været igennem det samme.
Hvis du slet ikke har lyst til at prøve tamponer, kan en menstruationskop måske være en løsning. Det er dog samme princip med at føre den op i skeden, og det kræver også lidt øvelse.
Rigtig god sommerferie,
Jeanette