Lesbisk sex

brevkassespørgsmål

Lesbisk sex

brevkassespørgsmål af
Dina
15 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

 Hej jeg er en pige på 15, jeg har en kæreste

på 17 som også er en pige. Hun har de sidste gange sagt til mig hun gerne vil have sex me mig. Jeg ved ikke rigtig om jeg er klar, og ved derfor ikke hvordan jeg kan sige nej til hende. Der var et tidspunkt jeg var hjemme hos hende, til overnatning. Da vi så lå sammen så pludselig begyndte hun at tage mig på brysterne og jeg følte mig meget utilpas. jeg sagde derfor nej, men hun har virkelig meget lyst til sex med mig. og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre i denne situation. og ps skal man bruge prævention eller noget når det er sex mellem to piger? Håber i vil hjælpe

Svar:

Hej Dina,

Tak for dit spørgsmål. Det er et super vigtigt emne, du tager op. Først vil jeg gerne starte med at rose dig for at mærke dine egne grænser og sige fra overfor det, du ikke har lyst til - det er mega sejt! For det kan være svært, når man er ung, og måske usikker på sig selv og sex, og man kan let føle sig presset både af sine egne forventninger og andres forventninger. Mange unge tror, at alle andre unge har haft sex eller er klar til det, selvom det ikke er sandheden.

Det er helt okay og helt normalt ikke at være klar, og det er helt i orden ikke at have lyst til at ligge sammen og f.eks. blive rørt på brysterne, som du skriver, at du har oplevet. Selvom din kæreste har rigtig meget lyst til sex, er det allervigtigste, at du mærker efter inde i dig selv, hvad DU har lyst til, og det lyder det heldigvis til, at du er rigtig god til. Det er altid tilladt at sige nej, også selvom man måske først har sagt ja, men så fortryder.

Du spørger, hvordan du kan sige nej. Jeg tænker, at det er en god idé at få en snak inden en lignende situation måske opstår igen. Det kan for nogen være sværere at sige fra, mens det sker, end hvis man har talt om det på forhånd. Derfor vil jeg råde dig til, at du fortæller din kæreste, hvordan du har det. At du ikke er klar til at have sex, og at du har brug for, at hun ikke forsøger at presse dig. Hun bliver måske frustreret, fordi hun har så meget lyst til sex, men hvis hun holder af dig, bør hun respektere dine grænser og vente til, at du er klar.

I forhold til prævention kan to piger godt smitte hinanden med sexsygdomme, og det er super godt, at du er opmærksom på det. Der findes forskellige typer beskyttelse, som du kan læse mere om lige her på Sexliniens hjemmeside.

Jeg håber, at I får en god snak om jeres grænser, lyst, og hvordan du har det, så du ikke ender i en situation, hvor det bliver ubehageligt for dig, og hvor du har svært ved at sige nej. Sex skal være dejligt og rart, man skal føle sig klar til det, og det skal være noget man er enig om.

De bedste hilsner,

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål