Ler
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg strikker, tegner, fletter kurve og andre ting der kan flettes. maler, laver kort, decoupage(staves?) laver smykker, holder også af musik.
Laver træskulpture bla. med motorsav. Så skriver jeg lidt. og har to hæfter, En med ting der gør mig glad tryg og en det modsatte.
Egentlig lidt en tolkning af hvem jeg er. Mine gode og dårlige sider. egentlig temmelig bredt. Haha, har altid fået og vide jeg var sær. Smiler. Kan jeg se når jeg lige læser hvad jeg har skrevet ;-)
Men jeg har lige et par spørgsmål. Til mine ikoner. Mit lim er ikke holdbart. Tingene falder af når der er gået noget tid. Især med og få bly til og sidde fast, og kobber. Den skal helst være klar. Nogen ideer?
Så vil jeg rigtig gerne igang med og lave nogle skåle osv i ler. Men har ingen ide om hvor man kan anskaffe sig sådan noget. hvor man køber "glasur"? Hvilken type ler der skal bruges. Blå, hvid eller hvordan med det? Og så lige hvordan man kan få sine ting brændt. Kan man bruge en alm ovn som man har i et køkken.
Og så det sidste. Jeg har altid ekstremt mange sodavandsdåser. Kunne måske være fedt og lave mig selv i dåser. Men noget maling der kan bruges til dette matriale, og noget lim til det samme??

Svar:
Kære pige.
Jeg synes, det er spændende, at du har gang i så meget. Jeg er sikker på at det plads til flere nye ideer.
Jeg vil starte med at svare på det jeg ikke ved ret meget om:
Keramik - det skal brændes i en keramikovn - jeg ved ikke om du bor et sted, hvor du har mulighed for få brændt dine ting. Det kan være ungdomskole, kulturhus eller måske den skole, du gå på. Det gælder også glasur, det skal brændes.
Hvis du har mulighed for at melde dig på et kursus kan jeg anbefale RAKU - der giver nogle fantastiske farver. Ler kan du købe i en hobbyforretning, der er forskellige typer ler, der egner sig. Du kan måske bestille på nettet.
Ang ikoner - bly og kobber er svær at lime på - især hvis det også er tungt - så du kunne vælge at bruge det i mindre stykker - som mosaik - en klar "lim", jeg har haft glæde af hedder: "Acrylic Gloss medium" fra Winsor og Newton. Det er en lak, men den binder rigtig godt.
Ang. et selvportræt i dåser - vil du sende mig et billede - det lyder
spændende. Ang maling til dåser - jeg vil tro, du skal over i noget
af det mere giftige - cykellak - og det vil sige - det er bedst at stå ud med det. Du kan f.eks. anvende det du kan spraye på (Grafittimaling).
Jeg håber, det hjælper dig lidt på vej og jeg håber virkelig, du
passer på med motorsaven !!!
Hvis du har lyst kan du lægge billeder af dine kunstværker i vores
galleri - Kunstværkstedet.
Held og lykke og skriv endelig igen Lise.
Skrevet 24/10-08 af Pige, 14 ½