lavt selvværd
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej:) jeg er en pige på 12 år & jeg har et rigtig stort problem med mig selv, og det fylder rigtig meget i min hverdag. jeg vejer 50kg & jeg er 154 høj. jeg er en lille smule overvægtig, men jeg ser ikke overvægtig ud. altså, jeg er ikke kraftigt bygget, men jeg har ret meget fedt på kroppen. jeg har kæmpe store hofter, og en ret tyk mave. mine lår er sådan okay små .. Jeg har det bla. dårligt med mig selv fordi jeg føler mig tyk & jeg føler mig grim. Jeg kan ikke leve med mit udseende. jeg går til boksning 2 timer om ugen, og jeg rør mig meget efter skole.men det er helt vildt så meget jeg kan spise. jeg kan spise mere end min far! det er rigtig pinligt, at spise sammen med familien. mine forældre kommentere tit, at jeg spiser meget, men på en god måde. men inderst inde sårer det mig. da jeg var mindre, havde jeg også ret meget fedt på kroppen. - der var en periode sidste år hvor jeg kun gik i lange nederdele, fordi jeg synes mine lår var for store, og jeg gik kun i store sweatshirts for ikke at vise min mave. jeg turde ikke engang skifte foran min mor. men det er blevet bedre nu, jeg kan godt gå i normalt tøj. men hvis det sidder får stramt, får jeg kvalme og bliver dårlig, og føler mig ulækker og fed. Det gør jeg også når jeg spiser usund mad. i sommerferien besluttede jeg mig for at tabe mig, men jeg tog så den forkerte måde. for jeg begyndte at sulte mig selv. jeg spiste ikke noget i ret lang tid, men så lige pludselig kunne jeg ikke klare det mere, og begyndte at æde alt hvad vi havde i hele huset. og det var altså meget! også kastede jeg det hele op bagefter. siden der har jeg ikke sultet mig selv, men jeg ønsker egentlig at få anoreksi, fordi så bliver jeg jo tynd. jheg længtes efter at blive tynd. jeg føler mig så ULÆKKER når jeg spiser slik osv. men jeg gør det alligevel. og når jeg spiser aftensmad osv. kan jeg ikke styre mig selv. jeg æder, til jeg får kvalme. jeg ville gerne tabe mig, men jeg kan ikke. jeg orker ikke. jeg tør ikke snakke med mine forældre om det, da de ikke forstår det, og siger at jeg er perfekt. og jeg bliver såret når folk siger noget om mit udseende. især hvis de siger noget godt. fordi jeg ved de ikke mener det.. men det er jeg IKKE. kan du forklare hvorfor jeg får det sådan, og hvorfor jeg har haft det sådan her de sidste par år? -knus ..

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig godt du har skrevet til mig, og jeg kan godt høre at du går rundt med en masse tanker og følelser som fylder rigtig meget for dig.
Du skriver for eksempel at du føler dig tyk og grim, at du ikke tror på andre mennesker når de siger noget pænt om dig og at du egentlig gerne vil have anoreksi, fordi du så gerne vil være tynd.
Du spørger mig om hvorfor du får det sådan og jeg vil rigtig gerne prøve at svare på det. Jeg kender dig jo ikke så godt og derfor kan jeg ikke svare helt præcist på det, men måske kan jeg hjælpe dig alligevel, jeg vil i hvert fald gerne prøve.
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig noget om anoreksi, og det kan godt være du ved det i forvejen. Anoreksi er en meget alvorlig sygdom, som du kan dø af. Når man har anoreksi synes man hele tiden at man er for tyk, også selvom man vejer alt for lidt. Sommetider spiser en pige der har anoreksi så lidt, at kroppen ikke får det som er nødvendigt. Det kan betyde at pigen bliver underernæret, ikke får menstruation og ikke kan få børn. Hvis det er rigtig alvorligt kan pigen dø.
Derfor synes jeg det er vigtigt, at du forstår at anoreksi ikke er en god mulighed, fordi det er meget hårdt at have anoreksi og det er meget farligt.
Der kan være forskellige grunde til at man kan få anoreksi, men nogle piger fortæller at der var noget andet i deres liv som var svært og gjorde ondt. Det kunne være forholdet til deres forældre der var svært eller hvis de hele tiden skulle være den bedste i skolen.
Når der er noget som er rigtig svært eller noget som gør en ked af det, så kan man godt begynde at tænke på noget andet. Sommetider hjælper det lidt, men det betyder ikke at problemet forsvinder.
Måske er det også sådan du har det og måske er det også derfor du tænker så meget på din krop og hvordan du ser ud. Det er ikke altid man ved hvorfor man er ked af det og sommetider er det mere sådan en følelse nede i maven.
Du skriver at du ikke tør fortælle det til dine forældre og at de ikke forstår. Jeg tror at det måske er grunden til at har det svært lige nu. Når du er 12 år, så har du brug for dine forældre og du har brug for at de hjælper dig med at få det godt. Hvis du ikke føler at dine forældre forstår dig eller kan hjælpe dig med forskellige ting, så kan godt gøre ondt nede i maven.
Derfor er det meget vigtigt at du stoler på at dine forældre vil forstå og vil hjælpe dig, men for at de kan gøre det, skal de vide hvad du tænker og føler.
Derfor skal du fortælle dem det samme som du har fortalt mig. Jeg ved godt det kan være svært og specielt hvis du ikke er vant til det. Men du har en fordel, fordi du har allerede skrevet det hele til mig og du har gjort det på en måde, så jeg forstår dig rigtig godt.
Prøv at vis dine forældre det du har skrevet til mig og mit svar, så er det meget nemmere at snakke om bagefter. Det er vigtigt at du får hjælp af dine forældre.
hvis du bare synes det er alt for svært, så kan du også vise dit spørgsmål og mit svar til en lærer du synes er sød. En lærer kan være rigtig godt at snakke med og sammen kan i finde på flere ideer der kan gøre det nemmere for dig.
Jeg synes også det er vigtigt, at du kigger ind i vores chtarådgivning. Den har åben hver mandag til torsdag kl. 14-19 og her kan du chatte anonymt med en voksen og de kan også hjælpe dig med at få snakket med dine forældre.
Jeg håber du tager imod mine råd, fordi du skal have det bedre og det kan du få ved at spørge om hjælp.
Venlig hilsen
Eva