lavt blodtryk

brevkassespørgsmål

lavt blodtryk

brevkassespørgsmål af
Janne
22 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej jeg er en pige på 22, som tit er svimmel, føler tit at jeg er tæt på at besvime og er meget træt. Har målt mit blodtryk gennem nogle dage og det ligger i gennemsnit på 104/60 om morgenen og 106/61 om aftenen - pulsen ligger på ca. 51. Er det et ok blodtryk og puls, og hvis det ikke er, hvad kan grunden så være. Agter ikke at søge læge, da jeg er bange for læger.

mvh.

Janne

Svar:

Kære Janne.

Umiddelbart lyder dit blodtryk helt normalt. Din puls er lidt lavere en gennemsnittet men hvis man træner meget kan denne godt være lav. Det der er vigtigt er at pulsen stiger fint under arbejde.

Jeg synes nu det er en god ide at gå til læge og få et tjek hvis svimmelhed er noget du lider meget af. Det kan være mange andre ting end blodtrykket som er årsag. Det kan være du mangler nogle vitaminer eller at der er noget andet galt som man nemt kan rette på. Det kan være godt at sige til sin læge, at man har lidt læge-angst. Så er de bedre til at tage hensyn.

mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål