Løb

brevkassespørgsmål

Løb

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Eva Jeg løber hver dag undtaget søndag. Min mor siger, at det ikke er godt for kroppen, at jeg nedbryder mine muskler, i stedet for at opbygge dem. Jeg løber ikke så langt mandag-fredag løber jeg 2,6 km og lørdag løber jeg 6,4 km. Udover at løbe cykler jeg til og fra skole (ca. 7 km hver vej). Jeg går til ballet 2 gange om ugen og er i svømmehallen 1 gang om ugen med min veninde (svømmer 1000m og 'leger' lidt i vandet). Er det for meget motion? Er det rigtigt at jeg nedbryder mine muskler? Jeg spiser sundt og varieret. Jeg er 162 cm og vejer 44 kg (har altid været lidt spinkel) Jeg er ikke særligt udviklet har ikke fået mens endnu (kun det der hvide noget), er lige begyndt at få lidt hår under armene og mellem benene og mine bryster er lidt mindre end 2 halve appelsiner. Hilsen P......

Svar:

Kære 14-årige pige

Tak for dit spørgsmål. Det er godt at du spiser sundt og varieret og kan lide at motionere.
Lige så vigtigt det er at motionere, lige så vigtigt er det, at man har en sund holdning til motion så motion ikke bliver en byrde. Det lyder det ikke til, at det er for dig.

Det er rigtigt, hvad din mor siger, at kroppen har brug for hvile. Hvis man træner eller motionerer rigtig hårdt, altså hvor man er meget træt bagefter, ja så skal kroppen hvile, og man er først klar til at motionere eller træne igen, når man ikke er øm i musklerne længere, det er en god huskeregel – og det kan tage helt op til en uge, hvis man fx styrketræner meget hårdt. Det er det, man kalder at musklerne skal restituere. Hvis de ikke får tid nok til det, og du fx ikke spiser protein nok, ja, så nedbrydes kroppens muskler i stedet for at opbygges, og det er selvfølgelig ikke godt.

Hvis man træner meget og hårdt, kan det forsinke ens udvikling, men der er meget stor individuel forskel på, hvor hurtigt man udvikler sig og får menstruation og bryster, og det har du sikkert også snakket med din mor om.
Når din mor siger, at du motioner for meget, så er det måske fordi hun er nervøs for, at du træner for hårdt.
Jeg synes du skal prøve at tale med din mor om det igen, og spørge hende, om det er fordi hun er bekymret for dig. Sammen kan I prøve at kikke på hvad sundhedsstyrelsen anbefaler af fysisk aktivitet for unge under 18 år – det kan være et godt udgangspunkt for jeres snak. Kik på siden:
http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Fysisk%20aktivitet/Anbefaling_Boern_og_unge.aspx
Måske er det også en god idé at snakke med jeres læge eller du kan besøge Cyberhus-chatten, du kan se, hvornår den har åben på http://www.cyberhus.dk/stue/397

Ha´ en god julemåned og nyd din ferie med venlig hilsen Eva