Læs læs har brug for hjælp
brevkassespørgsmål af
Anono
16 år
Hej cyberhuset, der har været en stor ep og jeg er 100% sikker på at enten min ven eller nogen der har fået adgang til hans profil på en medie er pedofil, og jeg ved ikke hvordan jeg skal reager, om jeg skal sig det til ham og tale med ham om det, ringe til politiet, kalde på en voksen for at løse det, Fordi i sidste ende er det stadig min ven... basicly har jeg catfished på en hjemmeside at jeg var en dreng der var yngre end mig og ham er, vil os mene ham er ramt 18 nu, men iværtfald jeg var ind på hjemmesiden og promotet en fake medie konto for at se hvormange der vil blive taget af min Fake konto på en medie, promoten/besked som jeg skrev på hjemmesiden var noget som, "hej jeg er en dreng jeg er (alder) og deler gratis nudes mit konto navn er "*******"
han har så fundet mig og addet mig så først ignoreret jeg det også styret jeg på ham på hjemmesiden og han skrev jeg har addet dig add mig tilbage, han skrev osse sit navn, så gjorder jeg det og han spurgte efter nudes, jeg kunne genkende hans navn efternavn men Osse bruger navn. Jeg sagde til ham at jeg ikke sendte til drenge også sagde han ok blokeret mig, og jeg lå bare i min seng og tænkte hvad jeg sku gør, jeg har været her på siden indtil flere gang for at hjælpe mange andre, men idag var det mig selv der sku have hjælp, så hvad skal jeg gør😧
og jeg er 100% sikker på det ham fordi jeg har ham på min ægte profil, hvad skal jeg gøre? Og er det mig der på den fakerte, fordi jeg catfished "på en måde?" Hjælp mig ved ikke hvad jeg skal gøre og vil gerne jeg for en løsning og ikke at i ringer politiet hjem til ham, han er min ven og jeg vl ham det bedste, selvom vi ikke taler så tit igen, tak for hjælpen på forhånd

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit brevkassespørgsmål. Jeg er glad for at høre, at du har været med til at hjælpe andre her på siden, og at du nu har mod på at bede os om hjælp.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig splittet. På den ene side lader det til, at du har fået en viden om din ven, som kan være ret alvorlig. Og på den anden side vil du gerne din ven det bedste og beskytte ham. Jeg tænker, at din bekymring for din ven vidner om din omsorg for ham.
Det lyder for mig som om, du er i tvivl om, hvorvidt du skal fortælle en voksen omkring din viden, eller om du skal holde den for dig selv eller mellem jer. Jeg tænker, at uanset hvad du vælger at gøre, så gør du det, fordi du gerne vil gøre det rigtige. Men i en situation som den, du står i lige nu, kan det være enormt svært at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Jeg er heller ikke selv sikker på, hvad der er det rigtige at gøre i din situation, men jeg tænker ikke, at det er en oplevelse eller bekymring, som er særligt rar at være alene om. Det kan være, at det er en god idé at dele den med nogen, hvad enten det er din ven eller en anden. Du er også meget velkommen i chatten, hvis du har brug for at vende det med en rådgiver.
Når jeg læser dit spørgsmål, kommer jeg til at tænke på, om der kan være andre grunde til, at han har spurgt om dine nudes, end at han er pædofil. Nogle gange kan det at opsøge kontakt med yngre personer være udtryk for ens egen usikkerhed på sig selv og omkring det at være sammen med jævnaldrende. Det kan være sådan, at det er nemmere at være sammen med yngre personer, fordi der er mindre på spil, end når man er sammen med jævnaldrende. Det kan være, at din ven har svært ved at finde ud af, hvordan man henvender sig til nogen på sin egen alder, eller at han er bange for at blive afvist af nogen på sin egen alder?
Det lyder som om, du selv har prøvet nogle grænser af online gennem catfishing og ved at udgive dig for at være en anden. Jeg bliver nysgerrig på, om det kan være, at din ven også har forsøgt at prøve nogle grænser af online? Det kan være, at din ven er nysgerrig på, hvor grænsen går for, hvad man kan tillade sig at spørge om online? Og hvad man kan få andre til at gøre, når man spørger online?
Det er også svært at vide, hvad han ville have stillet op med nøgenbillederne, hvis han fik dem. Der kan måske være mange grunde til, at man gerne vil se nøgenbilleder af andre. Kunne han have brug for at sammenligne sig selv med andre drenge? Eller er det sådan, at han er homoseksuel?
Der kan være flere og andre grunde til, at din ven bad om nudes. Jeg tror kun, at du kan blive klogere på det ved at spørge ham om det, hvis du har modet til det.
Du spørger om det er dig der er forkert på den, fordi du catfishede? Jeg synes i hvert fald godt man kan sige at du har gjort noget som ikke er helt okay, og ved et tilfælde blev din ven så involveret. Men måske kan det vendes til en fordel i den situation du står i. Du har gjort noget du måske ikke burde, og måske har din ven gjort det samme? Hvis du vil tage en snak med ham, kunne du måske starte med at forklare at du har gjort noget, som måske ikke var så smart, men at du i den forbindelse opdagede det her om din ven. Hvis du er den der starter med at være ærlig og lægge ud med, at du måske har gjort noget der ikke var helt i orden, så kan det måske også være nemmere for din ven, at fortælle om hvorfor han tog kontakt? Som du siger meget tydeligt så er han din ven, og du vil ham det bedste. Jeg er sikker på at dialogen er den bedste måde.
Som en sidste ting er jeg lige nødt til at nævne det her omkring at sende nudes. Det lyder ikke som om du havde tænkt dig at sende nudes til nogen, men bare ville se hvor mange der ville spørge efter nudes? For en sikkerheds skyld siger jeg lige at det også er ulovligt at være afsenderen af nudes, hvis man er under 18, og sender nudes til mennesker man ikke er kærester med, eller er i et kæreste lignende forhold med.
Det er ikke ulovligt at have billeder liggende af sig selv eller at sende nøgenbilleder af sig selv til andre hvis, modtageren er OK med at få nøgenbilledet tilsendt, hvis man er fyldt 15 år, og hvis den man sender billedet til, er ens kæreste eller på anden måde er en man er meget tæt på. Hvis man er under 18 og sender et nøgen billede af sig selv til andre end ens kæreste eller lignende, så er det faktisk ulovligt.
Jeg nævner det, ikke fordi du nødvendigvis har gjort noget hverken forkert eller strafbart ved at tilbyde "falske" nudes. Jeg nævner det, fordi det kan være rart at være opmærksom på, hvad man skal passe på, når man tilbyder nudes til andre - også selvom det var for sjov.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Marie