lækker mave?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej mennesker bag cyberhus. jeg spiller rigtig meget håndbold og til håndbold skal vi jo også styrketræne, men ikke på maskiner. For maven laver vi altid mavebøjninger, men jeg har hørt at hvis man altid laver den samme øvelse vender kroppen sig til den og så hjælper det ikke rigtigt, kender i andre VIRKLIG effektive øvelser for at få den veltrænet mave? Please håber på hjælp, og tak på forhånd! KH. Stine

Svar:
Kære Stine
Du har helt ret. Hvis man gerne vil træne sin krop, så den bliver stærkere og bedre, er det nødvendigt at lave lidt om på sin træning, cirka hver 3 måned. Ellers vender kroppen sig til det man laver og bliver kun lidt stærkere og bedre.
Der findes faktisk et hav af rigtig gode øvelser for maven. Både nogen der kan laves i et fitness center og nogen der kan laves derhjemme. Hvor du vil lave dine, skriver du ikke, så mine forslag er blandet. Så kan du selv vælge dem der passer til dig.
Øvelserne på denne side, er mest til hvis du har adgang til et center hvor du kan bruge de redskaber der er vist. Men, med lidt fantasi, kan du faktisk også lave nogle af dem i naturen eller derhjemme. For eksempel kan en stang udskiftes med en stærk gren i skoven og vægtpladen, som den han bruger på billedet "Inverted Crunch", kan erstattes af en pose kartoffler og så videre.
Hvis du vil læse lidt mere om øvelserne og om at træne maven, kan du læse denne artikel. Den er skrevet af manden bag øvelserne.
På dette youtube klip kan du se, hvordan man laver en perfekt mavebøjning.
HUSK, at når du træner meget mave også at træne ryggen ligeså meget. Ellers kan du senere få problemer med en for stærk mave og for svag ryg.
Håber du kan bruge mit svar :)
Pøj pøj med træningen!
Bedste hilsner
Claus