Lægebesøg uden forælder
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej,
Jeg vil gerne spørge om det er muligt for mig at snakke med min læge uden at mine forældre vil kunne se det. Altså uden at det vil blive skrevet i nogen log eller noget, sådan at det er en komplet hemmelighed for mine forældre at besøget har taget sted.
Mvh Lea

Svar:
Hej Lea
Som udgangspunkt kan du sagtens tale med din læge uden at dine forældre får besked. Du kan ikke tale med din læge uden at der bliver ført journal, som det hedder, men det lægen skriver har dine forældre ikke adgang til at se. Det er fortroligt mellem dig og din læge.
Men...for der er et men. Det afhænger lidt af hvad du taler med lægen om. De fleste ting kan sagtens blive mellem dig og dine læge, men hvis nu det du taler med din læge om, handler om noget der gør at din læge bliver meget bekymret for dig, og din læge mener at du skal have hjælp, så kan din læge, som udgangspunkt ikke behandle dig uden at informere dine forældre. Hvis det nu eksempelvis handlede om at du har det rigtig dårligt psykisk, så kan din læge ikke henvise dig til en psykiater eller en psykolog uden at sige det til dine forældre.
Man kan sagtens tage snak om p-piller og masser af andre ting. Som 15-årig har du ret til selv at træffe beslutninger om dine sundhed, og eventuelle behandlinger, så mange ting vedrører ikke dine forældre.
Mit bedste råd til dig vil være at du ringer til din læge, og spørger. Din læge har tavshedspligt, så det er først i det øjeblik at lægen skal starte en behandling, at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at informere forældre.
Mange hilsner Julie