Kønsygdomme

brevkassespørgsmål

Kønsygdomme

brevkassespørgsmål af
Emilie
14 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej. Jeg vil bare spørge om man kan få kønsygdomme fra en der ikke har haft sex før?

Svar:

Hejsa!

 Det er et godt spørgsmål, og kommer lidt an på hvad præcis man mener med "ikke haft sex". Helt grundlæggende så kan man ikke blive smittet fra en der selv med sikkerhed ikke har en kønssygdom (dvs. fra en der er sikkert rask).

 Som eksempel så kan herpes, som giver sår, og kondylomer, som er det samme som kønsvorter, begge smitte hvis man først rør ved sårene/vorterne på én der er smittet og så rør ved sig selv bagefter. Nogle kønssygdomme kan en sjælden gang smitte ved kys eller tæt fysisk kontakt (f.eks. syfilis og herpes), de fleste kønssygdomme kan smitte modtageren af oralsex og alle kønssygdomme kan smitte ved sex i skeden eller endetarmen. Den bedste måde at beskytte sig på, er at bruge kondom.

 Hvis du vil læse mere om hvad kønssygdomme er, hvordan de smitter og hvordan man passer på sig selv og andre så kan du læse om det på sexlinien ved at trykke her.

 Vh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål