Kønsvorter eller talgknopper?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa,
Har i længere tid haft nogle knopper langs kanten af penishovedet, men er i tvivl om hvad det er. Har set på nettet at flere folk døjer med både talgknopper og kønsvorter men kan ikk finde ud af hvilken af delene jeg har. Har set nogle billeder af begge og syntes nogle af billederne fra begge "sygdomme" kunne ligne min...
Så på nettet at man kunne få knopperne til at forsvinde ved at bruge klohexidin creme, og det har jeg brugt de sidste par dage. Nu er det begyndt at klø langs kanten af penis. Skal jeg stoppe med at bruge cremen eller hvordan  håndtere jeg situationen?

Svar:
Hej med dig.
Det var da træls at du har fået sådan nogle knopper. Som du selv har fundet ud af, kan man have både talgknopper og kønsvorter på penis (og også andre knopper). Kønsvorter kan godt være mere "blomkålsagtige", og talgknopper kan man nogle gange presse lidt talg ud af, men jeg kan ikke sikkert sige hvad det er ud fra det du har skrevet. Jeg synes du skal gå til lægen, for hvis det er kønsvorter, skal de behandles, da de smitter meget og også generer dig selv. De kan også vokse og være rigtig træls. Hvis det er talgknopper er det helt fredeligt, og så behøver du ikke at bekymre dig mere om det. Selvom det kan være svært at gå til lægen med ting der handler om kønsdelene, skal du ikke være nervøs. Læger har set en masse forskelligt af den slags, og vi tænker ikke på det som noget særligt, tværtimod synes vi det er godt at folk kommer med deres problemer, det er derfor vi er her. Det er meget vigtigt, at du har beskyttet sex indtil du har fundet ud af hvad det er, og evt. har fået behandling, da det er rigtig træls at smitte andre med kønsvorter hvis det er det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea