Kønssygdom??
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg har har haft sex med en, som jeg har fundet ud af har været sammen med en anden pige kort tid før mig. Mit spørgsmål er nu om jeg burde blive tester for, om jeg har fået klamydia eller noget lignende? Jeg opdagede den anden dag at pletblødte lidt, og det plejer jeg aldrig at gøre. Jeg synes også at det klør lidt nede ved åbningen, men det har jeg oplevet før, så ved ikke om det har en sammenhæng med en eventuel kønssygdom. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej
Det er nogle rigtig gode tanker du har gjort dig og jeg tænker bestemt at det kunne være en god ide at tage til lægen og blive tjekket. Symptomerne du beskriver kan sagtens være helt normale, men der er selvfølgelig også risiko for at det kan være en form for betændelse – f.eks. en blærebetændelse eller en kønssygdom som du skriver.
Den hyppigste kønssygdom i Danmark er klamydia, og det er den man i første omgang vil teste for. De fleste læger har i dag en selvpodningstest herfor, dvs. at når du har booket en tid hos lægen, bare møder op, får instruktion og en podepind, og så kan du selv gå ud på toilettet og pode dig i skedeåbningen. Du behøver derfor ikke nødvendigvis få lavet en gynækologisk undersøgelse, med mindre der er tilkommet flere symptomer og din egen læge mener at der er behov for et grundigere tjek. Undersøgelse for blærebetændelse er også nemt, da det bare er en tisseprøve som du også kan lave i samme omgang hvis det er.  Det kan være at symptomerne er gået i sig selv når du får det her svar, men symptomerne på klamydia kan være få og svære at mærke, så derfor ville jeg stadig råde dig til at få dette tjekket hos din læge. Håber mit svar kan hjælpe dig. God bedring J