Kærlighed og venner
brevkassespørgsmål af
Cille
17 år
Jeg har haft en kæreste i 8 måneder nu. Han er super sød men her de sidste par måneder har jeg følt at mine følelser for ham er begyndt at forvandle sig mere til venner og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Samtidig er jeg begyndt at få følelser for en af hans rigtig gode venner og selvom jeg prøver at ignorere det og komme væk fra det så bliver det kun værre. Jeg er blevet rigtig gode venner med nogle af min kærestes venner og jeg er bange for at miste dem alle sammen. Dette er mit første forhold og jeg ved slet ikke hvad jeg skal stille op.

Svar:
Hej Cille
Tak for dit brev. Det lyder til at du er i noget af et dilemma omkring hvad du skal gøre i forhold til din kæreste og din kærestes gode ven, som du også er begyndt at få følelser for.
Jeg tror det er vigtigt, at du prøver at mærke efter i dig selv, hvad du har lyst til og prøver at mærke efter hvad du føler. Det kunne måske være en mulighed at du og din kæreste prøvede at lave nogle romantiske ting sammen. I kunne eksempelvis tage ud at spise en romantisk middag, tage på en tur sammen eller noget andet som I synes er romantisk. Måske kunne det være med til at gøre det nemmere for dig at mærke om du reelt er forelsket i din kæreste eller om du mere ser ham som en ven.
Hvis du kommer frem til at du ikke længere er forelsket i din kæreste, så synes jeg du skal overveje om det giver mening at fortsætte forholdet. Jeg forstår godt at det kan være rigtig svært at skulle slutte det - også fordi du er blevet gode venner med flere af din kærestes venner. For din kærestes skyld synes jeg dog det er vigtigt, at du har de samme følelser for ham, som han har for dig. Hvis ikke du har det, giver det måske ikke så meget mening at fortsætte forholdet. Dette er bare mine tanker og i sidste ende er det naturligvis helt og aldeles din egen beslutning.
Hvis du beslutter dig for at slå op med din kæreste, vil det være en god idé at prøve at gøre det på en god måde og fortælle ham, at du holder meget af ham, men ikke længere er så forelsket. Det er ikke til at sige, hvordan han vil tage det eller hvordan bruddet vil forløbe, men du kan gøre dit, for at I begge kommer så godt ud af forholdet som muligt.
I forhold til det med din kærestes gode ven, som du er begyndt at få følelser for. så forstår jeg godt, at det er en svær situation at stå i og føles som et stort dilemma. Du skriver, at du har forsøgt at ignorere det og komme væk fra det, men det gør det kun værre. Ofte kan det være sådan, at hvis man prøver at undertrykke følelser, kan det få dem til at hobe sig op og blive endnu større. Derfor synes jeg ikke du skal ignorere at du har følelserne, men måske prøve at tale med nogen om dem - det kunne eksempelvis være en veninde eller en af dine forældre, hvis du kan tale med dem om den slags emner.
Når det er sagt, så synes jeg faktisk det ville være en god idé, hvis du prøver at holde lidt afstand fra din kærestes gode ven, i lidt tid. Jeg tænker at du er i en periode, eller måske bevæger dig ind i en periode, hvor der er en del tumult i dit kærlighedsliv og hvor din kæreste måske også kommer til at være ked af det, hvis du vælger at slutte jeres forhold. Ud fra dit brev kan jeg ikke gennemskue om din kærestes gode ven også har virket til at have følelser for dig - men uanset om han har eller ej, synes jeg du skal overveje, om ikke det ville være en god idé at prøve at lade være med at se ham i løbet af det næste stykke tid og så se hvad der sker. Hvis dine følelser bliver ved med at være dig og han også har følelser for dig, så må I prøve at tage den derfra - men lad der lige gå lidt tid.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at det har været med til at give dig noget afklaring. Selvom det er en forvirrende situation og tid du er i lige måde, så er det vigtigt at huske på, at der er mange drenge ude i verden og det er svært at forudse, hvordan det hele kommer til at udvikle sig. Jeg er sikker på, at du finder en, du er virkelig forelsket i og som gør dig glad. Hvis ikke det er din kæreste eller din kærestes ven, så er det en anden.
Mange hilsner Freja