manglende selvtillid
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej (: Jeg har haft et rigtig svært forhold i næsten to år, med en fyr der manipulerede med mig og kontrollerede mig og ikke ville have jeg snakkede med andre. Da jeg endelig tog mig sammen til at forlade ham var det selvfølgelig svært at komme ud igen og vænne sig til et "normalt" liv, for det havde det ikke været de to års tid... Men jeg synes selv jeg klarede det meget godt. Jeg har fået min vennekreds igen, med et par nye venner, som betyder rigtig meget for mig! Og jeg er flyttet hjemmefra og der er sket en masse. Jeg mø'dte en fyr, som jeg holdt rigtig meget af og han gengældte det, og vi havde sex men ikke helt et forhold. Vi var bare glade for hinanden og nød det når vi sås. Men nu, har jeg fået en rigtig kæreste, som jeg er rigtig forelsket i! Og nu kikser det helt for mig! Jeg har lidt svært ved at være mig selv fordi jeg er nervøs for han synes dårligt om det, men det bliver langsomt bedre. Men når det kommer til sex, bliver jeg utroligt usikker, selvom jeg har været sammen med flere end han har og altid får at vide jeg er god, men alligevel er jeg så bange for at han ikke synes jeg gør det godt, og det hjælper ikke at vi taler om hvordan han kan lide jeg gør noget, jeg er bare usikker! Hvad skal man gøre ved det? ;s Hilsen mig(:

Svar:
Hej med dig..
Hvor er det dejligt at høre, at du fik slået op med din eks-kæreste, fordi det lyder ikke til at han var god for dig. Jeg synes det viser en masse om den store styrke du har inden i, og det er bare super.
Og så fik du dine venner igen og havde senere en dejlig oplevelse med en ny fyr - også dejligt at høre.:)
Nu har du så mødt den her nye fyr, som jeg godt kan høre du er forelsket i, men du føler du har svært ved at være dig selv. Du skriver, at du er nervøs for om han synes om det og jeg er lidt usikker på hvad du mener med det, men jeg tror måske du er bange for om han kan lide dig som den du er. Men du skriver også at det er blevet bedre og det er godt at høre. Lige nu tænker du meget på det her med sex og om du er god nok der.
Nu spørger du hvad du kan gøre ved den usikkerhed og det er super godt at du skriver og spørger om hjælp. Det kan være svært at give dig et præcist svar på, men jeg kom i tanke om nogle ting, da jeg læste dit spørgsmål, og måske kan det hjælpe dig på vej til at blive mere sikker.
1. Det første handler lidt om, at jeg faktisk godt kan forstå at du er usikker lige nu. Usikkerhed hænger nemlig meget sammen med selvtillid. Og selvtillid er ligesom et batteri - hvis det bliver ladet op med god energi, så kører det bare og kan holde i lang tid. Men hvis det ikke får tilført god energi, så løber det tør og virker ikke længere.
Det gode ved batterier og selvtillid er, at det kan lades op igen og virke igen. Du har været igennem en lang periode med en kæreste som ikke ladede dine batterier og din selvtillid op og derfor tror jeg du var løbet helt tør efter det forhold.
Når du er løbet helt tør for selvtillid, så tager det tid at lade det op igen og jeg tror det er det du oplever nu. Dit batteri er ved at blive ladet op, men det er ikke fyldt op endnu. Derfor er du stadig usikker.
Det er vigtigt du er klar over, at det tager tid at lade dine batterier op igen og at det godt kan mærkes ret hårdt i den periode.
2. Sex er noget meget personligt og følsomt noget, fordi det hænger meget sammen med hvordan vi har det inden i. Jeg mener ikke følelser og sex kan adskilles så nemt, så hvis du føler dig usikker og nervøs for at være god nok som du er uden for sengen, så er det helt naturligt at du også er usikker i sengen.
Så jeg tror at din usikkerhed omkring sex, hænger sammen med at din selvtillid ikke er helt tanket op endnu.
Og så har jeg lige en anden ting omkring sex. Hvis du og din kæreste er glade for hinanden, så synes jeg ikke det handler så meget om hvad man gør, hvilke stillinger man kan finde ud af, om man kan i lang tid og alle de der ting. Jeg tror, at din kæreste synes du er dejlig lige meget hvad i laver og bare nyder at være tæt med dig.:)
3. Jeg synes faktisk du har gjort og gør en masse rigtige ting. Fordi den eneste måde at lade de her batterier og selvtillid op på er, at være sammen med gode mennesker og gøre ting som er tryg og glad ved. På den måde føler man sig tryg og det er fuldstændig det samme som at putte et batteri i en stikkontakt. Det er den bedste måde at lade din selvtillid op på.
Jeg har tre foreslå som jeg synes du skal prøve af nu.
Det ene er faktisk at fortsætte med at hygge dig med gode venner og din kæreste. Jeg ved ikke hvad du laver i din fritid, men fokusere på at lave ting som giver dig overskud og gør dig glad, så er du på rette vej. Og så tror jeg du vil opleve at din selvtillid langsom bliver større og større og din sikkerhed i dit forhold og med jeres sex også blive nemmere.
Det andet er at få snakket med ham om det alligevel. Du skriver, at det ikke hjælper, men at det handler om dig. Kan du huske jeg i starten skrev, at det er svært at give en præcis løsning på det her? Det er næsten rigtigt, fordi noget af de vigtigste for at få det nemmere er, at dele det med sin med sin kæreste.
Hvis du gemmer på det inden i, så kan det være svært at styre og det bliver svært for din kæreste at gøre de rigtige ting. Måske kan han godt mærke, at der er et eller andet du er ked af eller nervøs over og så prøver han så godt han kan, men han ved jo ikke hvad du tænker på og derfor er det svært at hjælpe.
Jeg synes du skal fortælle ham hvordan du har det og måske fortælle ham lidt om hvad jeg har skrevet, fordi så kan i snakke om det. Når i er sammen om det, så er du heller ikke alene om det. Hvis i snakker om det, så går du det hurtigere med at få ladet batterierne op.
Og den sidste ting er at snakke med andre om det også. En god veninde og en eller flere voksne. At snakke om det giver nye ideer og bare det at få sat ord på dine tanker er en rar fornemmelse.:)
Så kære du..bare giv den gas og fortsæt det du gør, men del det med din dejlige kæreste og et par stykker mere, så tror jeg det bliver nemmere for dig.
Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet, ellers vil jeg foreslå dig chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og måske vil det være rart for dig.
Kan du have det godt og god jul
Venlig hilsen
Erroll