Kvalme

brevkassespørgsmål

Kvalme

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at spørge men jeg spørger alligevel.

I nogle måneder nu (1-3) tror jeg, har ikke rigtig holdt øje. Har jeg haft kvalme næsten hver morgen, nogle gange let, nogle gange slem. Jeg kan godt spise morgenmad men jeg er ikke sulten. Jeg spiser ikke frokost i skolen, men når jeg kommer hjem kl. 3. Og jeg spiser meget lidt aftensmad men er altid sulten om aftenen, også selv om jeg spiser mig mæt. Jeg bliver næsten altid svimmel når jeg rejser mig op fra at ligge/sidde. Jeg har aldrig kastet op af kvalmen men har meldt syg flere gange på grund af det. Er det sygdom eller er det bare mærkelige bivirkninger ved pubertet?

PS. Kvalmen slutter altid omkring eftermiddag og jeg har ikke oplevet det i weekenden.

Svar:

Hej med dig.

Man kan få kvalme af rigtig mange ting, så det er ikke nemt at komme med et klart svar. Jeg vil prøve, at hjælpe dig så godt jeg kan.

Man kan godt få kvalme hvis man er sulten. Det vil så typisk hjælpe at spise noget mad. Det lyder som om du spiser okay, men måske du skulle prøve at rykke din frokost lidt frem, så der ikke går så mange timer fra morgenmad til frokost. Så ville du måske også være mere sulten til aftensmad, og mæt hele aftenen. Det kan også være at du er mere sulten fordi du er i voksealderen og har brug for mere energi end du plejer. Det er godt, at du spiser selvom du har kvalme, for det er vigtigt at få noget energi.

Man kan også få kvalme af hormoner, men det er ikke normalt at få kvalme pga. almindelig pubertet, det er typisk gravide kvinder der får kvalme af hormoner.

Man kan også få kvalme af bivirkninger til medicin, så hvis du får noget medicin, og særligt hvis du er startet på noget nyt medicin, og det er efter du er startet, at du har fået kvalme, vil det være oplagt at det er bivirkninger.

Man kan også få kvalme af at være træt, så hvis du sover for lidt om natten kan det også skyldes at du simpelthen mangler søvn.

Der er mange der bliver lidt svimle når de rejser sig fra at have ligget ned. Det kan skyldes, at ens blodtryk er lidt lavt, og det lige tager nogle sekunder før kroppen får pumpet blodet op til hovedet når man ændre kropsstilling. Som regel gør det ikke noget, men det skal ikke vare mere end et par sekunder.

Man kan også få kvalme hvis man er nervøs over noget eller stresset eller ikke har det godt socialt. Feks. hvis man har mange opgaver og man ikke kan overskue at løse dem eller tage fat på dem. Hvis der er travlt i skolen. Hvis man føler sig alene og ensom. Hvis ens forældre skændes eller skælder meget ud, så man ikke har det godt derhjemme. At man ikke har det godt, kan give flere forskellige symptomer bla. kvalme, og når det går over i weekenden og om eftermiddagen tænker jeg på, om der er noget i din hverdag der gør at du får kvalme.

Jeg ville gerne kunne spørge lidt mere ind til hvordan du har det og dine symptomer. Kvalme kan godt være symtpom på en sygdom, men der er det vigtigt at vide om du oplever andet, feks. stor tørst eller tisser meget, har hovedpine, ondt i maven eller andre ting. Jeg synes at du skal tage til lægen snart, så du kan blive undersøgt og få talt om dine symptomer, og finde ud af hvorfor du har kvalme. Man skal ikke gå rundt med symptomer, og slet ikke når det begynder at påvirke ens hverdag, derfor synes du skal bestile en tid med det samme. Hvis du allerede har en sygdom feks. sukekrsyge eller andet, er det vigtigt at du kontakter lægen med det samme, da det kan tyde på en forværring eller ændring i sygdommen. Jeg synes også det er vigtigt, at du taler med en voksen om det, det er altid godt at tale med nogen om det når man ikke har det godt.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål