Kur uden ende
brevkassespørgsmål af
SVEND
14 år
Jeg har igennem en længere periode (2år) prøvet at tabe vægt, jeg går til adskillige sportsgrene og styrketræner. Jeg spiser mindre end alle mine venner og alligevel tabere jeg mig ikke. Hjælp

Svar:
Hej Svend
Tak for dit brev. Ud fra hvad du skriver, så synes jeg det lyder til at du måske er kommet til at presse din krop lidt for hårdt, og så er den på en måde gået i stå med at tabe sig. Du skriver at du går til mange sportsgrene og at du styrketræner. Det er rigtig godt, men hvis du samtidig ikke spiser så meget, så kan din krop komme til at misforstå hvad der ske, og komme til at tro at du sulter. Når det sker, så har vores krop den smarte funktion, at den sætter farten ned på forbrændingen. Og når forbrændingen er meget lav, så er det meget svært at tabe sig. Så derfor tænker jeg at du måske skal overveje at spise noget mere - af den sunde slags - og så sørger for at lave mere konditionstræning (løb, svømning eller lignende) fremfor styrketræning. Når du styrketræner så gør du nemlig musklerne større, og fordi de vejer mere end fedt, så vil det rigtig tit betyde at du tager mere på i vægt.
Her til sidst, vil jeg også anbefale dig at snakke med din læge om dit vægttab. Fordi jeg ikke kan se dig, så er det nemlig svært for mig at bedømme om du rent faktisk har brug for at tabe dig eller om det er bedre for dig at vente til du er ældre, og du er færdig med at vokse. Hvis det nu er nødvendigt, så kan din læge hjælpe dig med at finde en diætist (en som ved en masse om sund kost og motion) som kan give dig gode råd :)
Jeg håber du kan bruge mine svar.
Venlige hilsner,
Signe