Kur
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa, Jeg vil meget gerne tabe mig 10 kilo (er 164 og vejer ca.69). Har tænkt at gå på 1000 kcal-kur, men har hørt at man kan ødelægge sin forbrænding ved det- er det rigtigt? Jeg tænker selv, at forbrændingen måske daler med 100 kcal om dagen, og så gør det jo ikke så meget. Og er det ikke også rigtigt, at forbrændingen altid vil stige igen, når man begynder at spise sundt og normalt igen?? Spiser næsten aldrig hurtige kulhydrater, men hvis man skal tabe 10 kilo på 10 uger, vil I så anbefale, at man fjerner mange af de grove, som havregryn, også, så man kun spiser lidt til morgen og så ellers bare grøntsager og kød?? Er der ok at spise 400g yoghurt naturel om dagen, og hvor mange mandler ville max i anbefale?

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig mange gode spørgsmål du stiller, og selvom jeg absolut ikke ved alt om forbrænding vil jeg forsøge at svare på dine spørgsmål.
Kroppens forbrænding er lidt en sjov ting, fordi der er ikke nogen hvis forbrænding er ens, og ens egen forbrænding er heller ikke konstant. Det er rigtigt det du skriver med at ens forbrænding falder når man begynder at spise mindre. Grunden til at den gør det er, at kroppen forsøger at "spare" på energien, så der er nok til hele dagen, så det er faktisk rigtig smart, udover selvfølgelig hvis man forsøger at tabe sig :)
Forbrædningen stiger igen når man begynder at spise mere, men kroppen skal lige vænne sig til at få nok energi igen, så der går som regel lidt tid før det er tilbage til "normalen" igen.
Nu skrev jeg før at det er meget individuelt hvordan ens forbrænding opfører sig, så jeg kan ikke fortælle dig hvor meget den daler, eller hvor hurtigt den stiger igen.
I forhold til dit spørgsmål om havregryn, synes jeg det vil være ærgeligt hvis du fjerne det og andre lignende fødevarer som rugbrød og grovere brødtyper. Der er nemlig mange kostfibre, som udover at holde dig mæt længe, er med til at holde din mave igang. Så jeg synes det vil være en god idé hvis du sørger for at spise noget "groft" hver dag.
Jeg ser umiddelbart ikke noget galt i at spise 400 gram yoghurt naturel om dagen, hvis du ellers spiser variereret (og så vil man normalvis anbefale en fedtfattigt variant). Og i forhold til mandler, anbefales der at man spiser det der svarer til en lille håndfuld (gælder også andre nødder).
Her til sidst, håber jeg det er okay, at jeg skriver en lille kommentar til din kur. Jeg forstår sagtens at man kan ønske sig at tabe sig hurtigt, men 1000 kcal om dagen, er bare ikke særlig meget energi. Man anbefaler at kvinder får ca. 2000-2500 kcal om dagen (alt efter vægt, højde, aktivitetsniveau og alder) for at kroppen fungere og man bevarer vægten. Selvfølgelig vil du være nødt til at nedsætte dit energiforbrug for at tabe dig, men det skulle gerne være på en måde, så det bliver sundt for dig og at du stadig har energi til hverdagen. En anden grund til at jeg ikke kan anbefale dig til at leve så restriktivt, at det for det første er meget svært at holde så længe. Samtidig har man ikke vænnet kroppen til nogle "sunde vaner", som hvis man omlagde sin kost i stedet, og derfor er meget tilbøjelig til at vende tilbage til de gamle kostvaner efter vægttabet og så tage det meste af det på igen.
Ligegyldigt hvad du beslutter dig for at gøre, håber jeg at du husker på livet er lidt sjovere når man også må synde engang imellem, også selvom det så tager et par uger mere at nå sit må :)
Mange hilsner
Anne Marie