Kunde ved skinnebenet
brevkassespørgsmål af
Elina
15 år
Jeg har en knude / kule i mit skinneben, tror jeg har haft en i omkring nogle måneder, den gør normalt ikke ondt men på det seneste er den begyndt at gøre ondt og følges som om jeg har krampe hver gang jeg går.
Har prøvet at  massere den væk, men det kan jeg ikke det gør bare ondt

Svar:
Kære du
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er mærkeligt med den "knude" i dit skinneben. Jeg kan ikke læse af dit brev, hvor bekymret du er og hvad du måske er bekymret for, men jeg vil prøve at svare så godt som muligt. Du skriver desværre heller ikke om knuden er vokset.
Jeg kan desværre ikke se ind i dit ben og sige, hvad det er. Det kræver nogle flere undersøgelser. Man kan lave undersøgelser med ultralydsscanning, det er samme undersøgelse, som når man kigger ind i gravide damers maver, men det kan også være nødvendigt at tage nogle billeder af dit ben i det der hedder en MR-scanner. Intet af det gør ondt. Den slags undersøgelser er det en børnelæge på hospitalet, der skal bestille.
Det er derfor rigtigt vigtigt, at du går til en af dine forældre eller en anden voksen du er tryg ved, der kan følges med dig til din/jeres vanlige læge. Lægen kan henvise dig videre til den nærmeste børneafdeling, der kan bestille de relevante scanninger, hvis de synes det er nødvendigt.
Jeg håber meget, at du vil følge mit råd, da du ikke skal gå rundt med en ukendt knude i dit ben.
De bedste hilsner
Eva