Kropslyde
brevkassespørgsmål af
Natja
14 år
Hejsa
Min mave er begyndt og sige en masse lyde. Det kan være fra min mave og nogle gange også ved min lyske. Det er rumlen og alle mulige andre lyde. Det sker tit i skolen, og det er såå pinligt. Det kommer nogle gange bare mit ud i det blå. Det har stået på i noget tid nu, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har læst opslaget der engang var, men det kunne jeg ikke rigtig bruge til noget.
Er det måske vigtigt at tage til lægen og få det undersøgt?

Svar:
Hej Natja
Det lyder vildt irriterende med de der lyde, og jeg kan godt forstå du gerne vil være klogere.
Det er dog meget svært at give en god forklaring, uden en rigtig undersøgelse. Jeg tænker bestemt ikke det er noget farligt, men derfor kan det jo sagtens være generende.
De mest logiske forklaringer er enten, at det er lyde fra din mave, som kan afhænge af de ting du spiser eller ikke spiser. Det kunne også være dine ledbånd, eller led der siger lyde. Knæk eller knagelyde hvis det er fra ledene.
Men hvis du skal blive klog på hvad det er for lyde, og hvorfor de her der, bliver du nok nødt til at smutte forbi din læge, og fortælle lidt mere om lydene, og blive undersøgt.
Mange hilsner Susan