Kroppen
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg har et lille spørgsmål til min krop: Det er sådan, at jedg synes jeg har en alt for stor røv, og for store lår. Jeg har en pæn, slank overdel, men bagtil ligner jeg en flodhest. Jeg er tit på løbeture derhjemme, og spiller fodbold tre gange om ugen. Jeg spiser heller ikke så meget mad igen. Hvordan kan det være at jeg forbliver stor, selvom jeg spiser sundt og dyrke meget motion? Har du nogle idéer til hvad jeg så kan gøre? Hilsen 12-årig pige :)

Svar:
Kære pige 12 år.
Tak for din henvendelse.
Jeg tænker ud fra din alder, at din krop er godt i gang med at udvikle sig til en kvindekrop. Dvs. mere runde og kvindelige former.
Jeg kender godt det med ønske sig en anden krops-form end den man nu er udstyret med.
Jeg mener ikke at du kan gøre så meget kostmæssigt ved det og det lyder til at du lever et godt og sundt liv.
Måske handler det om at skifte fokus.
Det jeg mener er, at man ikke kan ændre på de arvelige forhold og måske er det bare sådan, at du får en større "underdel" end "overdel" - fordi din mor/mormor eller andre i familien har den form.
Det kan godt være træls at acceptere, specielt når man er helt ung og måske har en forestilling om at ville ligne en anden på en bestemt måde.
Den måde man kan arbejde med kropsindtryk på, er ved at bruge f.eks. mørke farver forneden og lyse foroven. Eller noget med en stor krave et tørklæde eller noget m. mønster foroven og ensfarvet forneden.
Jeg synes det er vigtigt at du fortæller dine forældre hvordan du har det. Det kan være rigtig godt at dele sådanne ting med de voksne der er tættest på en.
Håber at du kommer til at føle dig tilpas/tilfreds med hele dig.
Dbh Else Marie