Kramper i maven 5 dagen efter sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har haft samleje, og nu, 5 dage efter, har jeg fået nogle mærkelige kramper. Kramper som jeg aldrig har haft før. Det er i mit underliv. Jeg har det samtidig lidt dårligt, jeg kan ikke spise andet en usundt mad. Jeg dyrker altid ubeskyttet sex, da jeg er på p piller. Er der en grund til at være bekymret for graviditet eller?

Svar:
Hej Du
Det er et rigtig godt spørgsmål, og det er godt at du skriver når du kan mærke at noget er anderledes end det plejer.
Det er meget svært at sige sådan helt præcist, hvad det er du oplever. Når nu det er første gang du oplever det, og hvis det ellers ikke er noget du senere kommer til at opleve, er der god sandsynlighed for at det blot er muskelkramper du oplever. Musklerne i bækkenbunden kan godt reagere efter sex, ved at krampe op.
Det kunne også skyldes noget helt andet, der slet ikke har sammenhæng med sex. Dels fordi det sker fem dage efter sex, og dels fordi du også oplever at have det generelt dårligt.
Graviditet er ikke sandsynligt, når du bruger p-piller, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes helt. Tag en graviditetstest, når du er gået et par dage over tid, for at du kan være helt sikker og udelukke at være gravid. Jeg tænker ikke det er graviditet, men det er ikke rart at gå og være bekymret.
Hvis de her kramper bliver ved med at være der, kan det skyldes en lang række ting, så, hvis de fortsætter, eller dukker op igen næste gang du har sex, så tænker jeg du for en sikkerheds skyld skal aftale tid hos din egen læge, og få en snak om symptomerne, og eventuelt blive undersøgt. Så kan du nemlig få en meget mere præcis afklaring, end jeg kan give ud fra så få oplysninger, og uden at kunne undersøge dig grundigt.
Mange hilsner Julie