Kraftig udflåd og slemme menstruationssmerter?
brevkassespørgsmål af
Julie
13 år
Jeg har fået min menstruation for næsten et år siden og jeg bløder måske lidt kraftigt nogle gange men ellers er alt ok ved den. Men når jeg ikke har min menstruation er min udflåd begyndt at blive virkelig kraftig. Mine underbukser kan være helt gennemblødte og det kommer også nogle gange igennem mine bukser (hvilket jeg er meget træt af). Jeg ved ikke om det er normalt men sådan var det ikke for et halvt år siden og det undre mig lidt. Jeg har aldrig haft sex og det er ikke fordi jeg sidder og tænker på drenge. Ca samtidig med at jeg begyndte at have kraftigere udflåd begynde jeg også at få nogle slemme menstruationssmerter (i min periode). Jeg får det virkelig dårligt og ligger med en brækspand ligesom hvis jeg havde været rigtig syg og må tage hjem fra skole. Jeg ved ikke om det er unormalt men jeg tør ikke snakke med min mor det er så pinligt. Kan i give et råd om hvad jeg kan gøre ved det?

Svar:
Hej med dig.
Udflåd kan være meget forskelligt fra person til person, og det samme kan menstruationssmerter og andre gener ved menstruation. Hormonerne i kroppen svinger gennem menstruationscyklus, og det er det der giver de store udsving i hvordan du har det, og jo også holder cyklus igang. Det lyder ret voldsomt med brækspand og at du ikke kan gå i skole, så det kunne godt tyde på, at dine hormoner har store udsving. Det er mest normalt at man har ondt i maven og lænden, men enkelte kan godt have voldsommere gener. Nogle gange kan man have det der hedder endometriose. Det er en tilstand hvor man har livmodervæv andre steder end i livmoderen. Feks. inde i mavehulen eller andre steder hvor det ikke skal sidde. Det kan godt give voldsomme gener også. Jeg er desværre ikke ekspert i alle de tilstande der kan være i kvinders underliv, og jeg tror det ville være godt at tale med en læge, hvor lægen også kan spørge mere ind til det du oplever og måske bedre finde ud af om det er hormoner eller noget andet der gør, at du får det så skidt. Jeg synes også det vil være en god idé at tale med din mor om det da det jo kan være, at hun har oplevet det samme som dig da hun var ung. Voksne synes ikke det er pinligt at tale om menstruation. Jeg kan godt huske da jeg selv var yngre, der synes jeg også det var meget pinligt, men det gør voksne ikke. Du skal derfor ikke være nervøs for at tale med din mor om det. Jeg tror faktisk det vil være en hjælp for dig, man skal bare lige have sagt det, så plejer det tit at være en lettelse.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea