Kosmetikker
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa:-). Jeg vil virkelig gerne være kosmetikker, men jeg har hørt at uddannelsen er rigtig dyr, og at man skal betale den selv. Men er det sandt? Kan man ikke få tilskud fra et eller andet sted? Jeg går i 9. klasse nu, og skal på efterskole næste år, så jeg vil også gerne vide: Hvad er et klogt træk at gøre efter efterskolen? Håber du kan hjælpe mig. Kh Stenbukken

Svar:
Kære Stenbuk
Tusind tak for din mail.
Uddannelsen til kosmetiker er en erhvervsuddannelse, der varer 2 år og 6 måneder. Du skal have afsluttet folkeskolen, inden du kan blive optaget. På uddannelsen til kosmetiker er du skiftevis på skole og i praktik, og du får elevløn under uddannelsen. Det vil sige, at du ikke selv skal betale for uddannelsen. Du kan læse mere om uddannelsen til kosmetiker på uddannelsesguiden ved at klikke på dette link:
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/kropogstil/kosmetiker.aspx#fold6
Derimod koster uddannelsen til kosmetolog små 100.000 kr, men du kan søge om SU til studiet. Uddannelsen til kosmetolog tager 1 1/2 år, og du skal være fyldt 18 år, før du kan søge ind.
Mit råd til dig vil være at søge ind på en uddannelsen til kosmetiker. Både på grund af det økonomiske og fordi, at uddannelsen til kosmetolog ikke giver direkte adgang til videreuddannelse inden for det etablerede uddannelsessystem. Det gør derimod uddannelsen til kosmetiker. Kosmetologer og kosmetikere arbejder med det samme, hvilket vil sige, at stillingerne dækker de samme arbejdsområder.
Jeg håber, at ovenstående vil være en hjælp for dig.
Held og lykke fremover.
Venlig hilsen Tina.