Konstant smerte i tænder (vildsomt krysbid)
brevkassespørgsmål af
Sofie
13 år
Jeg har været til bøjletandlægen et par gange nu siden 3. klasse (det skal lige siges at jeg går i 8. Klasse nu) de har sent mig frem og tilbage fra bøjletandlæge til anmendelig tandlæge og NU er jeg altså virkelig... virkelig træt af det!.... Det startede med at mig og min mor flyttede fra G kumune og nu er vi i H kumune og G‘s kumune mig og min mor havde aftalt med dem at jeg skulle have bøjle på men så flyttede vi og det blev aldrig til noget nu da vi ligger under H kumune siger de at de først vil undersøge “nærmere“ om et år eller noget fordi de har “travlt“...... og nu kan det godt nok være nok! det kan ikke være rigtigt at jeg skal gå ondt og have ekstrem tand pine konstant og have søvnproblemer begrund af voldsomt krysbid hele vejen gennem venstre side!...... jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre andet at gå rundt og have ondt konstant!

Svar:
Kære Sofie
Jeg kan virkelig godt forstå du er ked af det forløb du har oplevet. Særligt når du har smerter, er det frustrerende.
Det er svært at sige, hvorfor der pludselig er forskel, og du ikke har samme tilbud om behandling, fordi du er flyttet. Jeg går ud fra at den nye tandlæge, har set den vurdering som tandlægen i din gamle kommune har lavet? Måske kunne din mor tage kontakt til din gamle kommune, og bede om at se det din gamle tandlæge har vurderet og skrevet. Med det i hånden er det måske nemmere at tage en snak med jeres nye kommune? Jeg tænker også det lyder urimeligt at skulle vente et helt år, hvis det kun handler om travlhed.
Du kan også overveje at gå til din egen læge med de smerter og søvnproblemer du oplever, og så se om det kan være en hjælp til at komme i dialog med tandlægen om mulige behandlinger.
Mange hilsner Julie