Konfirmations tale
brevkassespørgsmål af
Elisabeth
14 år
Hej cyberhus!
Jeg skal konfimeres den 27. April og alting er klart. Men jeg har et problem. Min mor siger at man skal lave tale til sin konfirmation, men jeg hader at tale foran folk. Når jeg skal er det det eneste jeg tænker på i en uge og jeg sover dårligt og spiser dårligt et par dage op til. Jeg ville gerne sige tak til mine forældre, og jeg ville heller ikke gøre min mor sur, men jeg ville også gerne kunne huske og nyde alt før talen.

Svar:
Hej Elisabeth
Tillykke med at du snart skal konfirmeres :)
For rigtig mange er det en tradition at konfirmanden holder en lille tale, og det lyder også til at være vigtigt for din mor. Men der er meget stor forskel på hvor meget man skal lægge i det her med en "tale". Dem som godt kan lide at tale, eller som har meget de gerne vil sige holder måske en decideret tale, på 5 minutter.  Men jeg tror faktisk de fleste synes det er svært, ligesom dig, og derfor nøjes de med at sige tak til deres forældre for festen, til gæsterne for gaverne og så skåle til sidst. Hvis man ikke bryder sig om at stå op, kan man måske blive siddende?
En anden mulighed kunne være at forberede noget i forvejen. Lave en kort lille powerpoint, eller lave en video, som man kan afspille? Du kunne optage en tale på din telefon, og så måske afspille den på en skærm, til festen. Så skulle du måske bare starte ud med at sige at du ikke er så meget få at skulle holde tale, at du derfor har forberedt en tale på video?
Jeg tænker der er forskellige muligheder, for at gøre noget andet end lige en klassisk tale, hvis du ikke vil det. I sidste ende er det jo din beslutning. Det er svært at tvinge dig, hvis du bare ikke kan få orderne ud. Men prøv at tage en snak med din mor, om hvilke alternative muligheder til en helt almindelig klassisk tale der kunne være. En løsning I begge to kan leve med.
Gode hilsner Maya