Kondom
brevkassespørgsmål af
Lira
12 år
Hej. Jeg er en pige på 12 som gerne vi prøve at stikke noget op i skeden, men da jeg ikke har lyst til at gå ned og købe et kondom i netto eller lignende så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg snakker aldrig med min mor om sex eller onani.... Fordi jeg syntes at det er over min grænse? kan man godt bare stikke en gulerod eller agurk op i skeden hvis man vasker den grundigt???

Svar:
Kære Lira,
Hvor er det dejligt at høre, at du er godt i gang med at udforske dig selv og din seksualitet, og at du er nysgerrig på at prøve forskellige ting af.
Hvis du skal stikke frugt eller grønt op i skeden er det vigtigt, at du sætter et kondom på, fordi uanset hvor grundigt du vasker agurken, guleroden, bananen eller hvad du nu har valgt, kan du risikere, at der er jordbakterier på. Jordbakterier må ikke komme i nærheden af skeden, da det kan give infektioner.
Så enten skal du ud at købe kondomer, eller tage en snak med din mor, og bede hende gøre det, eller også skal du finde noget andet at stikke op i skeden. Det kunne fx være håndtaget til din hår- eller makeupbørste eller til din elektriske tandbørste (modsatte ende af der hvor tandbørstehovedet skal sidde). Det er dog virkelig vigtigt, at du vasker det du bruger meget grundigt - både før og efter.
Det kan også være, at det er noget helt andet du skal prøve. Mange kan godt lide at bruge håndbruseren, og bruse sig op i skeden, eller sætte sig over skrævs på en pude eller deres dyne, og "ride" den. I virkeligheden er det kun fantasien, der sætter grænser. Dog er det vigtigt, at du fortsat er opmærksom på din sundhed og eventuelle risici, så du ikke risikerer at blive syg eller få en infektion.
Fortsat held og lykke!
Mange hilsner,
Siv