Kommer min menstruation snart!
brevkassespørgsmål af
Johanne
12 år
Jeg er en pige på 12 år og jeg har ikke fået min mens endnu! Jeg ved ikke om det er fordi at jeg er tynd eller noget andet. Lige nu vejer jeg 40 kg og de andre piger i klassen vejer ca.50 kg, og de har fået mens Så Hvad skal jeg gøre!

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at det er lidt frustrerende ikke at have fået sin menstruation, når de andre piger i din klasse har.
Det er meget forskelligt hvornår man får menstruation for første gang. Det mest almindelige er at man får den første gang, når man er et sted mellem 10-16 år - norgen får det også tidligere eller senere en dette. Gennemsnitsalderen for første gang en pige får menstruation er 12,5 år. Nogle tegn på at du snart skal have menstruation kan være at du begynder at udvikle bryster (at de vokser en smule) og/eller kønsbehåring, samt har noget gulligt/hvidt udflåd fra skeden.
I forhold til din vægt er det svært at svare på, for det afhænger meget af om du er undervægtig. Det er 40 kg ikke nødvendigvis, da det kommer an på hvor høj du er. Det er rigtig nok, at det kan påvirke hormonerne, når man er undervægtig. Hormonerne østrogen og gestagen begynder at suse rundt i kroppen, når man kommer i puberteten og er det som betyder, at man får sin menstruation.
Det lyder dog ikke til, at du skal bekymre dig. Der er ikke så meget andet at gøre end at vente, så selvom det kan være svært, skal du bare væbne dig med tålmodighed - så skal det nok komme.
Mange hilsner
Stine