Kom over det!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære.. Brevkasse. Jeg mistede min bedste veninde for omkring fire-fem år siden, og fik så en svær depression i omkring en måned. Faktisk præcis fem år siden på datoen den 23. August. Jeg har lige siden bygget mig op som en person, der er svær at komme i nærheden af. Jeg er kold, afvisende og kræver den perfekte bedste ven, som min gamle jo var. Omkring et år efter jeg mistede hende, døde en fra min søsters klasse, som jeg flere gange havde små samtaler med. Han var en meget kær lille dreng, og jeg græd, fordi han mindede mig om min veninde. Der kom så en fra min klasse hen, og spurgte, hvorfor fanden jeg tuder over en, jeg dårligt nok kender. Jeg har altid været ekstremt temperamentsfuld, og derfor kom vi op og skændes. Men pointen var, at ingen forstod hvorfor jeg ikke var kommet over det. Selv nu, hvor jeg praktisk talt aldrig tænker på hende, ihvertfald ikke om dagen. Det knuser mig bare, at alle andre er så... Anderledes end hende. Hvordan kan man komme videre? - Undskyld jeg skriver, der er sikkert folk med større problemer, men jeg må vide det, på en eller anden måde.

Svar:
Kære dig.....!!
Du er helt normal.
Når man mister en man holder meget af, så gør det ondt indeni, det vil det altid gøre. Med tiden vil man mindes med smil i stedet for tårer.
Du har prøvet smerten over at miste to personer i dit unge liv. To personer som du har været knyttet til på hver sin måde. Men som du har kendt og som derfor har været inde i dit liv.
Da jeg mistede min lillebror - havde jeg enormt behov for, at vide hvor alle de mennesker/personer/familiemedlemmer som jeg kendte - var henne. Jeg kunne gå helt i panik over hvis de kom for sent. Blev simpelthen bange for at miste andre.
Der vil aldrig være en som din veninde. Hun var unik. Hun var din veninde. Man beskytter det minde man har om sine afdøde. Så at du bliver gal - det er helt normalt - i vores univers (læs - dem der har mistet). Du vil sagtens kunne finde en ny veninde. Men hun vil aldrig være en kopi af din gamle veninde. Det vil du heller ikke ønske.
Jeg har ligesom dig også en facade. Jeg plejer at kalde mig Charlotte2. Jeg blev født den dag min lillebror døde. Sådan har du det også, kan jeg læse. Du har forandret dig - men at miste gør dette. Når det så er sagt. Så bliver man også nødt til at acceptere, at andre der ikke har prøvet at miste, ikke forstår os. Det gør de engang, for alle vil prøve at miste nogen de har kær. Vi to er bare lidt på forkant.
Så bær over med dem. Tænk - ja - vent bare. Det bliver også din tur. Send dem et smil og sig. De mennesker jeg elsker og holder af, som har sat sit præg på mit liv og som jeg har været involveret med. Dem vil jeg altid savne når de er borte - hvad med dig?
Husk - du er ok - de har bare ikke prøvet det, endnu.
Kram
Charlotte