Knust
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
Jeg gik ud af et knap så seriøst forhold for et år siden, det var et forhold jeg kom i da jeg gik i 0kl. Det var ikke så seriøst men efter vi har slået op er jeg begyndt at få følelser for ham, vi gik i samme skole og nu er han flyttet, så efter vi havde slået op var vi gode venner men han flyttede skole og vil mig ikke rigtigt mere jeg betyder ingenting hvir jeg før var en af hans bedste veninder.
Jeg er ret så knust og ved ikke hvordan heg skal komme over ham, har i nogle gode råd til hvad jeg skal gøre.
-en knust 13-årig

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit brev. Det lyder som en svær situation du står i lige nu, og det er altid hårdt at få knust sit hjerte. Så jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at komme dig over din ekskæreste.
Selvom jeres forhold måske ikke var så seriøst igen, er der ikke noget at sige til, at du er blevet knust efter at I har slået op og efter at han er flyttet skole. Det lyder heller ikke særlig rart, at han ikke rigtig vil dig mere, når I førhen var kærester og at du var en af hans bedste veninder.
Kærlighed og forelskelse kan både være virkelig dejligt og rart, men det kan omvendt også være rigtig svært og gøre en ked af det og trist. Når man har de gode følelser i kroppen kan det nærmest føles som om man har en sværm af sommerfugle der flyver rundt indeni, når man ser eller er sammen med den person man er forelsket i. Men samtidig kan kærlighed og forelskelse også være svært at finde rundt i og gøre en usikker og ked af det. Og alle følelserne er helt normale, og det er helt okay at være ulykkeligt forelsket, også selvom det kan gøre rigtig ondt.
Du spørger om der er nogle gode råd til, hvordan du kan prøve at komme over din ekskæreste. Her er et par ting, som du kan prøve at gøre. Først og fremmest skal du give dig selv lov til at være ked af det. Det er helt okay at være ked af det, og der er ikke noget at sige til at du kan savne din ekskæreste når du har kendt ham så længe, og når du så lige pludselig føler, at du ikke betyder noget for ham længere. Som tiden går vil du helt sikkert få det bedre og det hele vil blive lidt nemmere.
Du kan også prøve at snakke med nogen om, hvordan du har det og fortælle, at dit hjerte er blevet knust. Det hjælper altid at dele sine tanker med andre. Hvis du får sagt højt, at du er ked af det, kan det nogen gange være en hjælp i sig selv. Det kan være at der er en fra din familie, en god ven eller en tredje som du har lyst til at fortælle det til og snakke med det om. De kan lytte til dig og måske endda fortælle, hvordan de selv er kommet igennem kærestesorger. De fleste kender til at have haft kærestesorger og de fleste har også prøvet at få knust sit hjerte.
Og husk, at dit knuste hjerte ikke vil blive ved med at være knust, - en eller anden dag vil skyerne lette og dit hjerte vil blive helt igen.
Jeg håber, at det kan hjælpe lidt og at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Gro.