Knupper på Løgpose
brevkassespørgsmål af
martin
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har lige opdaget at jeg har fået en 3-4 knupper på min løgpose. Det er ikke nogle som bugler meget ud men en lille smule gør de. Det gør en smule ondt at røre ved dem. De er på størrelse med en halv ært og for enden ligner det at der er en meget lille sort prik. Er det noget i ved hvad kan være, og burde jeg gå til lægen med det.

Svar:
Hej
Jeg tror mest sandsynligt at det er talgknopper. De er heldigvis på ingen måde farlige og faktisk helt naturlige og skal være der, men indimellem kan de genere. Talgknopper har vi alle sammen og de er ekstra synlige under puberteten på grund af alle hormoner. De producerer talg som er fedt og smører og beskytter huden mod tørhed og bakterier. Talgknopper skal kun fjernes hvis de er betændte (dvs. ømme, røde og hævede) eller er blevet så store at de generer, og i så fald hos din læge. Lad være med selv at prikke hul på knopperne, så risikerer du at der kommer betændelse.
Små hudfarvede knopper kan også være synlige hårsække, og skal også være der. Hårsækkene kan være synlige på kønsdelene fordi at huden her er helt tynd og mangler fedtlag under huden. Bliver hårsækkene betændte er de typisk røde og gullige, ligesom bumser.
Du beskriver at knopperne kun er smule ømme. Derfor synes jeg ikke at det er noget i vejen for at du ser tiden lidt an og mærker efter hvor meget de generer dig. Hvis de begynder at gøre mere ondt, hæver op og huden bliver rød så synes jeg du skal få din læge til at kigge på dem.
Håber du kan bruge svaret!
VH
Rebecka