Knude i skedeområdet

brevkassespørgsmål

Knude i skedeområdet

brevkassespørgsmål af
Amalie
15 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Jeg har i den seneste måned ca. Kunne mærke en lille "knude" eller kugle omkring mit inderlår og tæt på den ene skamlæbe, men det er her på de sidste begyndt at bekymre mig lidt... Den er som sådan ikke øm og den genere mig ikke på nogen måde den er der bare, er det kræft? Burde jeg at være bekymret? Håber i kan hjælpe

Svar:

Kære Amalie,

Det er helt normalt at kunne føle “knuder” forskellige steder på kroppen, særligt i armhulerne, på halsen og i lysken/ved kønsorganerne. Det er oftest ufarlige lymfeknuder.

Knuderne gør mange bekymret og får dem til at gå til læge; så din bekymring er også ganske normal.

Dog er det svært for mig at sige noget 100% via en besked herinde. Så hvis du er bekymret, synes jeg, du skal ringe til din læge og evt. aftale en tid.

Når du er 15, kan du bare selv ringe.

Mvh Kasper, læge

KasperAs billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål