Knude i begge bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg er 18 år, og har i begge bryster en form for knude/ hård masse. I begge tilfælde er de ret store, og fylder en stor del af brystet. Hvis man trykker ind på brystet, kan man kun mærke at der er en knude ved at den ligesom "slutter" der hvor brystet "starter". Det er ikke noget der lige er opstået, men har været der i en del år. Har for flere år tilbage været vil lægen, der sagde at det ville gå væk af sig selv. Det har det så ikke gjort, i hvert fald ikke endnu. Er det noget jag skal være nervøs over?

Svar:
Hej:)
Rigtig fint du reagerer - det skal man hvis noget fylder i tankerne.
Generelt vil mange unge piger have knuder/hårde masse i brysterne, da de har meget kirtelvæv. Derfor er knuder oftest ikke noget farligt, og ikke noget at være nervøs over.
Jeg vil dog klart anbefale, at du booker en tid hos din egen læge igen, så han/hun kan vurdere det igen. Nu han/hun havde forventet at det ville gå væk af sig selv, synes jeg det er mest fornuftigt lige at få det kigget på.
Så - ikke noget du skal ligge søvnløs for om natten, men lad os for en sikkerheds skyld lige få det vurderet hos din egen læge igen:)
Mvh
Sebastian