Knop eller hævelse/blære på brystvorte
brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Hej brevkasse
i tirsdags kløede mit bryst rigtig meget som det gør nogen gange. Jeg begyndte at klø som jeg plejer at gøre. Næste dag begyndte min brystvorte at svie og brænde helt vildt. Jeg har så lagt mærke til at der er et lille område på vorten der er rødt og det ligner lidt at det er hævet. Jeg kan ikke rigtig se om det er en blære eller hvad det er... den svier bare helt vildt også selvom jeg ikke rører den. Og bare noget lige rammer den svier den også. Hvad kan det være? Og kan det være i forbindelse med at jeg har kløet mig? Kan ikke rigtig finde noget på nettet omkring for så er man enten gravid eller har brystkræft og det tænker jeg ikke at jeg er/har.

Svar:
Kære Alberte.
Tak for dit spørgsmål.
Når man klør sig kan man lave små sår i huden, som gør huden mere modtagelig for bakterier og dermed en infektion. De fleste gange sker det selvfølglig ikke. Huden bliver blot irriteret og det kan også gøre ondt.
Typiske tegn på infektion er hævelse, varme, rødme og smerter i et område. Derudover kan man også have feber.
Hvis det ikke er gået over, bør tage kontakt til din læge, især hvis du får feber.
Hvis du har et sår på dit bryst som ikke heler over længere tid eller du finder en knude i dit bryst skal du altid kontakte din læge!
Husk at det er vigtigt at holde området rent og tørt.
Håber det svare på dit spørgsmål.
De bedste hilsner
- H