Knob mellem skamlæbe
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har siden jeg er begyndt at udvikle mig synes jeg så meget mærkelig ud for neden. For det første så går mine inderste skamlæber ud over de øverste, og jeg synes det er så pinligt da jeg ikke rigtig har set andre med det. Er det meget normalt eller sker det ikke så det. Jeg har lige mellem mine inderste skamlæber en slags knop/knude ting. Jeg ved ikke om det er normalt at have sådan en. Den kan til tider være øm hvis jeg rør ved den, især op til min menstruation. Håber i kan give svar på hvad det er.

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte med at sige at dine skamlæber er helt normale. Det er meget forskelligt hvordan de ser ud, og hvornår de er færdige med at vokse, og der er mange som oplever at de indre skamlæber er større end de ydre.
Ud fra hvad du beskriver, så kunne den knob/knude godt lyde til at være din klitoris, som er et punkt mellem dine indre skamlæber, sådan cirka i toppen. Rigtig mange forbinder klitoris med onani, fordi den er meget følsom og fordi den, ved berøring, kan give nydelse, men følsomheden betyder også at den kan blive lidt øm, og særligt i perioder hvor hormonniveauet er ustabilt (som når du nærmer dig din menstruation).
Hvis jeg nu tager fejl, og det ikke er din klitoris som du beskriver, så er du nødt til at tage forbi lægen, for at være sikker på at det hele nu er som det skal være. Når du ringer, skal du bede om en tid til en gynækologisk undersøgelse. Husk at din læge er vant til den slags.
Venlige hilsner,
Signe