Knækket mikro stykke af fortand
brevkassespørgsmål af
Bella
15 år
Hej Brevkasse.
Jeg skriver ind fordi jeg her i foregårs knækkede et lille stykke af min fortand af. Jeg synes selv, det ser meget dumt ud, fordi nu er min fortand ujævn i bunden, hvor den før var helt lige og flot. Jeg har været med ked af det lige siden det skete. Jeg har i dag til tandlæge, fordi jeg håbede de kunne slibe min tand ned, så tanden ville blive helt lige igen. Det eneste tandlægen gjorde var, at hun sleb det skarpe stykke så det ikke var skarpt mere, men det har slet ikke hjulpet på udseendet. Min fortand er stadig ikke lige, som jeg ønskede. Jeg spurgte hende også, om hun ikke kunne gøre det lige, hvor hun svarede at jeg havde fået brækket et for lille stykke af, til at det kunne laves. Jeg forstår det ikke! Jeg er vildt ked af det, fordi tandlægen ikke engang gør noget. Jeg mener, er det ikke deres job? Jeg har siddet og set youtubevideoer, hvor forskellige personer selv ordner det derhjemme. Men det gider jeg heller ikke, fordi jeg gider ikke ende ud i noget. Jeg sidder nu her og er meget splittet over hvad jeg skal gøre, fordi jeg VIL have gjort et eller andet, så mine tænder kommer til at ligne dem jeg havde før. Har du nogle ideer til hvad der kan gøres. Jeg har hørt om plastudfyldning. Og er det sandt at hullet godt kan være for småt til at gøre noget ved det? Skal jeg måske selv slibe min tand ned med en neglefil. Det har jeg hørt, man kan gøre. PLEASE HJÆLP.
Hilsen pigen der savner sin gamle fortand...

Svar:
Hej Bella
Det er rigtig ærgerligt at du knækkede noget af din tand. Det er desværre det der kan ske.
Lad mig bare lige understrege og gøre det helt tydeligt. DU skal uner ingen omstændigheder begynde at file i din tand selv. I bedste fald kommer det til at se værre ud, men der vil højest sansynligt ske det at du ødelægger din tand, og gør sådan at den vil være mere sårbar og modtagelig overfor huller og flere knækskader resten af livet. Jeg kan ikke sige det tydeligt nok...det er bare et no-go.
Det kan sagtens passe at skaden kan være for lille til at lave en plastfyldning. I praksis kan det betyde at man skal bore i en ellers sund tand, for at skabe plads nok til at fyldningen kan sidde ordentlig fast. Og det kan også gøre tanden mere sårbar for huller og skader.
Det er rigtigt at tandlægen skal hjælpe, men de skal først og fremmest hjælpe med at holde tanden sund. Hvis de vurderer at det vil skade tanden mere, end det vil gavne, kan de sagtens fravælge behandling. Det bedste du kan gøre er at tage en snak med tandlægen igen, eller alternativt få en vurdering hos en privat tandlæge (det vil du så nok selv skulle betale)
Mange hilsner Julie