Kløen ved kønshår
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år og jeg har på det seneste oplevet kløen og irretation omkring mine kønshår......
Det skal lige siges at jeg nogle gange babere mig der nede. Kan det være farligt??? Og hvordan behandler man det???

Svar:
Hej med dig
Det er helt normalt, at det begynder at klø, når man barberer sig. Det skyldes, at huden kan blive irriteret. Det er slet ikke farligt, men kan være rigtig irriterende og også gøre lidt ondt.
Det er heldigvis oftest nemt at behandle. Det er vigtigt at sørge for, at man barberer sig på en hensigtsmæssig måde. Dvs. med varmt vand og gerne med en barberingslotion, der blødgør inden barbering. Sådan en kan du spørge efter i matas eller på dit apotek.
Huden kan også blive irriteret, hvis der kommer bakterier ind i porrerne, når man barberer sig. Hudporrerne åbner sig nemlig, når man barberer sig. Man undgår bakterier ved at skifte skraber ofte og sørge for at holde den ren.
Hvis du benytter dig af engangsskrabere, kan det også være en god idé at skifte dem ud med en skraber, der er lidt skarpere og derfor har lettere ved at skære hårene af uden at irritere.
På samme måde som, at man kan gøre huden klar til barbering, så kan man også få en lotion at bruge efter barbering. Det er dog umiddelbart ikke nødvendigt, hvis din barberingsrutine med en god klargøring til barbering lykkes.
Det er slet ikke farligt at barbere sig for neden. Der kan dog være en irritation, når hårene vokser ud igen, hvor det kan komme til at klø. Det er helt almindeligt og slet ikke noget at være bekymret for.
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd.
Med venlig hilsen
Signe M.