Klamydia , pige , 15 år , hjælp
brevkassespørgsmål af
Natasja
15 år
Kære Brevkasse.
jeg er en pige på 15 år. Og jeg er ved at blive testet for klamydia. Jeg får svar på mandag. Men har Læst om det på nettet og symptomerne er der. klamydia testen var min læges ide fordi jeg fik menstraution i mens jeg var på p-piller.
Men det jeg vil spørger om er,
jeg har en kæreste og vi har været sammen ca 2-3 måneder og er ret sikker på jeg har klamydia, men hvis jeg bliver kureret hvad gør han så. For synes det mega pinligt at snakke om og tør ikke lave noget med ham hvis han har det og ja vi har haft ubeskyttet sex. Og har virkelig ikke lyst til at sige noget med jeg har smittet ham med kønssygdomme?

Svar:
Kære Natasja,
Øv, at du formentlig har fået klamydia. Heldigvis kan det, som du skriver, kureres. Men der er selvfølgelig hele dilemmaet omkring din kæreste. I forhold til om du skal fortælle ha det eller ej, tænker jeg ikke, at du har så meget valg. Når man har fået en kønssygdom er det væsentligt, at man informerer alle dem, som man har haft ubeskyttet sex med - uanset om det "kun" er ens kæreste, eller der er flere. For det er vigtigt, at alle, der er blevet smittet bliver behandlet. Kønssygdomme, der ikke bliver behandlede, kan nemlig medføre forskellige følgevirkninger og risici. Eksempelvis kan man som kvinde blive steril, hvis man får klamydia og ikke bliver behandlet.
Man kan sagtens have klamydia uden at have symptomer på det. Derfor er det heller ikke sikkert, at det er dig, der har smittet din kæreste - det kan sagtens være omvendt. For hvis man ikke har nogen syptomer, kan man gå længe med sygdommen og smitte andre, uden man er klar over det. Derfor er det vigtigt, at din kæreste bliver tjekket og at alle, I hver især har haft ubeskyttet sex med, også bliver tjekket.
Hvis du har klamydia, så har din kæreste det højest sandsynligt også. Derfor er det vigtigt, at I begge bliver tjekket og begge bliver behandlet - ellers vil I kunne blive ved med at smitte hinanden.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!
Mange hilsner,
Siv