Klamydia i halsen
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa Jeg har fornyeligt givet en oralsex og er efter kommet til at tænke på om jeg kan få klamydia i halsen og om det kan smitte andre hvis jeg fx har sex med en anden? - jeg ved at man helst skal Bruge kondomer men hvis nu ikke det er med kondom kan jeg så smitte en ny? Eller om klamydia i halsen “bliver” i halsen? Hilsen den fortvivlede

Svar:
Hej Anonym
Godt spørgsmål, og jeg vil prøve at svare så kort og præcist som muligt.
Ja, du kan godt få klamydia, hvis du giver oralsex til en der er smittet med klamydia i kønsdelene. Fx hvis en fyr har klamydia i urinrøret, så kan de overføres til slimhinder i din hals.
Hvis du bliver smittet med klamydia i halsen, så bliver bakterierne i dine slimhinder i halsen, og det er meget usandsynligt at du vil kunne smitte andre videre. Smitten skal i hvert fald overføres fra din slimhinden i halsen, og det er ikke så sandsynligt fra din hals til en anden kønsorgan, som der er den anden vej.
Selvom du ikje smitter videre, skal du selvfølgelig sørge for at blive testet. Symptomerne på klamydia i halsen vil som regel vi sig som ondt i halsen.
Bedste hilsner Sarah